M.Drömmaren
Hej, Frustrerad kvinna här :D
Vi har en hyffsad summa sparad, men pga få bostäder kontra köpare här så blir de lätt budgivning och de finns heller inte så du kan välja o vraka. Vi har letat länge nu sen vårat förra hus (sålt) och vi orkar inte bo där vi hamnat nu (lång historia)

Jag har ett par bekanta med liknande inkomst o mindre sparat och också fler barn som kom undan med betydligt lägre i kontantinsatts, banken lät dem till och med behålla en del pengar då de var bra att ha buffert tyckte de. Nu till mina funderingar,

Är de helt hopplöst o kunna ta ett lån för o utöka våran kontantinsatts så vi kan kolla få fler objekt?

Banken säger typ bara att vi ska spara mer men där vi hamnat nu kostar boendet oss betydligt mer än bolån o drift av ett hus. Så de vi kan spara nu tar sin tid o komma upp i några större volymer utöver det vi refan har. Vi har bara ett billån och en mindre studieskuld inga andra krediter eller lån så enligt oss hade vi både haft råd och tyckt de var värt att betala på ett lån för o hitta hem igen. Och dessutom kanske de senare går att baka in beroende på marknad o renovering. Men banken vill väll inte låna oss pengar utan säkerhet o så ska de gå ihop i deras kalkyl osv. O samma sak om man lånar nån annanstans så står de ändå att de är som ett blancolån och ännu en kostnad i månaden.

Jag bara undrar hur folk gör?
Finns de ingen som gjort något liknande?

OM jag skulle låna ex. 200.000kr nånstans?
Så skulle ändå den amorteringen och räntan plus de "vanliga" bolånen bli billigare i dagsläget än mitt nuvarande boende. Så rent kalkylmässigt så går det ihop. Hur motiverar man o jag är ens dålig på vad banken "får" o inte får gå med på.
 
Redigerat:
Har man utrymme i sin ekonomi brukar det inte vara några problem med ett privatlån till en del av kontantinsatsen, kolla på SBABs lånekalkyl så tror jag att dom erbjuder både bolån och privatlån.
 
  • Gilla
LWendt och 1 till
  • Laddar…
Finns ofta anledningar till att man kan bli behadlad olika. Vissar har t.ex. tillgångar (värden) i bil, båt eller värdepapper som inte är belånade, som man kan ta hänsyn till när det blir tal om husköp.

Det kan finnas möjlighet att låna en del via blanco-lån, dvs låna några hundra tusen utan krav på säkerhet.

Tar du ett blancolån i samband med tillträde av ett hus kan man se att detta direkt är delfinansiering av huset, och däför inte tillåtet. Om man lånar ett blancolån idag men ska köpa hus om 6 månader är det inte lika tydligt att dom gå hand i hand.

Vågar inte rekommendera att göra det, men det skulle kunna vara ett alternativ...
 
En kollega köpte lägenhet förra veckan, han fick en del av kontantinsatsen som blanco lån. Fråga flera banker.

En förutsättning är givetvis att "resultatsbalansen" går ihop. Att banken alltså ser att du klarar deras kalkyl för månadsbudget, trots det dyra blancolånet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Observera att banken tittar inte på hur billigt det blir jämfört med nuvarande boende. De gör en kalkyl över hur din ekonomi ser ut ifall boräntorna går upp till ca 7%. Hur mycket de tar till i kalkylen för blancolånet vet jag inte, men gissningsvis över 10%.
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
M.Drömmaren
S swe.jocke skrev:
Finns ofta anledningar till att man kan bli behadlad olika. Vissar har t.ex. tillgångar (värden) i bil, båt eller värdepapper som inte är belånade, som man kan ta hänsyn till när det blir tal om husköp.

Det kan finnas möjlighet att låna en del via blanco-lån, dvs låna några hundra tusen utan krav på säkerhet.

Tar du ett blancolån i samband med tillträde av ett hus kan man se att detta direkt är delfinansiering av huset, och däför inte tillåtet. Om man lånar ett blancolån idag men ska köpa hus om 6 månader är det inte lika tydligt att dom gå hand i hand.

Vågar inte rekommendera att göra det, men det skulle kunna vara ett alternativ...
S swe.jocke skrev:
Finns ofta anledningar till att man kan bli behadlad olika. Vissar har t.ex. tillgångar (värden) i bil, båt eller värdepapper som inte är belånade, som man kan ta hänsyn till när det blir tal om husköp.

Det kan finnas möjlighet att låna en del via blanco-lån, dvs låna några hundra tusen utan krav på säkerhet.

Tar du ett blancolån i samband med tillträde av ett hus kan man se att detta direkt är delfinansiering av huset, och däför inte tillåtet. Om man lånar ett blancolån idag men ska köpa hus om 6 månader är det inte lika tydligt att dom gå hand i hand.

Vågar inte rekommendera att göra det, men det skulle kunna vara ett alternativ...
Får banken inte låna ut för o finansiera kontantinsatts? Jag o sambon kan säkert låna nånstans men det vågar vi ju inte om "våran" bank sen säger nej. De kommer väll fråga om de lånet osv.. Åh vad låst o frustrerad man blir, Vi har råd med två lån men vi har inte tiden o spara o vänta för bor vi kvar här tar de ännu längre tid då vi har så höga utgifter
 
Jag skrev under för en nyproducerad lägenhet förra veckan (flyttar om någon månad). För att inte tömma sparkapitalet helt så tog jag ett mindre privatlån på 50,000kr (det kostar ju trots allt lite att flytta och man bör ha en buffert för oförutsedda utgifter). Räntan på privatlånet är betydligt högre än bostadslånet (ca 2.5 x bostadsräntan). Ett privatlån från samma bank som jag har bostadslånet kändes bättre för mig än att behöva tömma sparkontot helt.

Det skadar inte att kontakta din bank och fråga, det värsta som kan hända är ett du får ett "nej" som svar och då är det bara att ringa till en annan bank och fråga.

Lycka till med ditt bostadsköp.
 
M.Drömmaren
Marcus_L Marcus_L skrev:
Jag skrev under för en nyproducerad lägenhet förra veckan (flyttar om någon månad). För att inte tömma sparkapitalet helt så tog jag ett mindre privatlån på 50,000kr (det kostar ju trots allt lite att flytta och man bör ha en buffert för oförutsedda utgifter). Räntan på privatlånet är betydligt högre än bostadslånet (ca 2.5 x bostadsräntan). Ett privatlån från samma bank som jag har bostadslånet kändes bättre för mig än att behöva tömma sparkontot helt.

Det skadar inte att kontakta din bank och fråga, det värsta som kan hända är ett du får ett "nej" som svar och då är det bara att ringa till en annan bank och fråga.

Lycka till med ditt bostadsköp.

Men du menar att om ja får ett nej ska ja byta bank eller menar du att jag bara ska ta privatlån nån annanstans? De är de jag är orolig för att jag kan garanterat låna nån annanstans men blir nin bank så glad att jag har ett blancolån sådär bara, ne. :thinking:
 
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Men du menar att om ja får ett nej ska ja byta bank eller menar du att jag bara ska ta privatlån nån annanstans? De är de jag är orolig för att jag kan garanterat låna nån annanstans men blir nin bank så glad att jag har ett blancolån sådär bara, ne. :thinking:
Jag skulle nog ta båda lånen i samma bank så att de förstår er ekonomiska situation. Min åsikt är att en trogen bankkund är en dum bankkund (och bankerna tjänar pengar på dumma bankkunder som inte prutar på ränta m.m.). Man skall ha sina lån där man får bäst ränta och om den banken är ovillig att låna ut pengarna så får man testa en annan bank. Men om banken är ovillig att låna ut pengarna så finns det nog en orsak till det, fråga vad orsaken är så att du kan förstå vad de anser är problemet så att ni kan rätta till orsaken. En bank vill tjäna pengar och de tjänar pengar på att låna ut pengar så om de ser risker med en kunds ekonomi så är det nog bra att få det förklarat för sig. De räknar som sagt ovan på en ränta på 7% när de beräknar hur mycket pengar hushåller har kvar efter amorteringar, ränta och avgifter.
 
M.Drömmaren
Marcus_L Marcus_L skrev:
Jag skulle nog ta båda lånen i samma bank så att de förstår er ekonomiska situation. Min åsikt är att en trogen bankkund är en dum bankkund (och bankerna tjänar pengar på dumma bankkunder som inte prutar på ränta m.m.). Man skall ha sina lån där man får bäst ränta och om den banken är ovillig att låna ut pengarna så får man testa en annan bank. Men om banken är ovillig att låna ut pengarna så finns det nog en orsak till det, fråga vad orsaken är så att du kan förstå vad de anser är problemet så att ni kan rätta till orsaken. En bank vill tjäna pengar och de tjänar pengar på att låna ut pengar så om de ser risker med en kunds ekonomi så är det nog bra att få det förklarat för sig. De räknar som sagt ovan på en ränta på 7% när de beräknar hur mycket pengar hushåller har kvar efter amorteringar, ränta och
Marcus_L Marcus_L skrev:
Jag skulle nog ta båda lånen i samma bank så att de förstår er ekonomiska situation. Min åsikt är att en trogen bankkund är en dum bankkund (och bankerna tjänar pengar på dumma bankkunder som inte prutar på ränta m.m.). Man skall ha sina lån där man får bäst ränta och om den banken är ovillig att låna ut pengarna så får man testa en annan bank. Men om banken är ovillig att låna ut pengarna så finns det nog en orsak till det, fråga vad orsaken är så att du kan förstå vad de anser är problemet så att ni kan rätta till orsaken. En bank vill tjäna pengar och de tjänar pengar på att låna ut pengar så om de ser risker med en kunds ekonomi så är det nog bra att få det förklarat för sig. De räknar som sagt ovan på en ränta på 7% när de beräknar hur mycket pengar hushåller har kvar efter amorteringar, ränta och avgifter.
Men finns de nånstans nån kalkyl att leka med typ hur bankerna räknar på övriga kostnader eller är de in o prova sig fram på deras egna "lånelöftes"-grejer på nätet för o testa sig fram hur de hade sett ut med ett annst lån osv. Att jag alltså leker med tanken på att jag fått ett privatlån. Vi funderar till o med på o byta bil bara för hus är viktigare för oss än nuvarande bilen som kostar oss över 3000 i mån.
 
Jag vet inte vad banken räknar med för kriterier, men när jag frågade min mäklare hur bostadsrättsföreningen räknade för att bli medlem så räknade även de på 7% ränta och att man skall ha minst 9000kr kvar att leva på för ensamstående efter bostaden är betald. Vad de lägger till för barn m.m. vet jag inte. Men banken kan säkert förklara hur de räknar, ring och fråga, mäklaren sa att de räknar lite annorlunda :)
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Hej, Frustrerad kvinna här :D
Vi har en hyffsad summa sparad, men pga få bostäder kontra köpare här så blir de lätt budgivning och de finns heller inte så du kan välja o vraka. Vi har letat länge nu sen vårat förra hus (sålt) och vi orkar inte bo där vi hamnat nu (lång historia)

Jag har ett par bekanta med liknande inkomst o mindre sparat och också fler barn som kom undan med betydligt lägre i kontantinsatts, banken lät dem till och med behålla en del pengar då de var bra att ha buffert tyckte de. Nu till mina funderingar,

Är de helt hopplöst o kunna ta ett lån för o utöka våran kontantinsatts så vi kan kolla få fler objekt?

Banken säger typ bara att vi ska spara mer men där vi hamnat nu kostar boendet oss betydligt mer än bolån o drift av ett hus. Så de vi kan spara nu tar sin tid o komma upp i några större volymer utöver det vi refan har. Vi har bara ett billån och en mindre studieskuld inga andra krediter eller lån så enligt oss hade vi både haft råd och tyckt de var värt att betala på ett lån för o hitta hem igen. Och dessutom kanske de senare går att baka in beroende på marknad o renovering. Men banken vill väll inte låna oss pengar utan säkerhet o så ska de gå ihop i deras kalkyl osv. O samma sak om man lånar nån annanstans så står de ändå att de är som ett blancolån och ännu en kostnad i månaden.

Jag bara undrar hur folk gör?
Finns de ingen som gjort något liknande?

OM jag skulle låna ex. 200.000kr nånstans?
Så skulle ändå den amorteringen och räntan plus de "vanliga" bolånen bli billigare i dagsläget än mitt nuvarande boende. Så rent kalkylmässigt så går det ihop. Hur motiverar man o jag är ens dålig på vad banken "får" o inte får gå med på.
Byt bank, eller gå runt och fråga på olika banker vad de erbjuder om ni blir helkund där ! Förhandla går alltid som ny kund !!
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
För att vara lite tråkig är ju själva idén med kontantinsats att man ska ha en buffert så att man inte blir kvar med skulder om man säljer i nedgång. Att låna till kontantinsatsen är med andra ord emot tanken med systemet.

Med det sagt får ni väl själva avgöra hur ni sköter er ekonomi. Tycker ni att ni har råd att låna några hundra tusen mer än ni får ta bolån för så gör det.

Det enklaste sättet är väl att prata med banken och fråga hur mycket de tycker att ni behöver ha kvar efter att bolånen är betalda varje månad. Från det lånbara beloppet får ni då dra kostnaden för blancolånet (med tillägg för ränteökning även på det). Eller så testar ni via en onlinebank typ Skandia och lägger redan från början in att ni har det blancolån ni tänker att ni behöver och ser om ni får bolån på resten.

Det är rimligt att ha en bra buffert, men det är också rimligt att vuxna människor får göra egna initierade val.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att vara lite tråkig är ju själva idén med kontantinsats att man ska ha en buffert så att man inte blir kvar med skulder om man säljer i nedgång. Att låna till kontantinsatsen är med andra ord emot tanken med systemet.

Med det sagt får ni väl själva avgöra hur ni sköter er ekonomi. Tycker ni att ni har råd att låna några hundra tusen mer än ni får ta bolån för så gör det.

Det enklaste sättet är väl att prata med banken och fråga hur mycket de tycker att ni behöver ha kvar efter att bolånen är betalda varje månad. Från det lånbara beloppet får ni då dra kostnaden för blancolånet (med tillägg för ränteökning även på det). Eller så testar ni via en onlinebank typ Skandia och lägger redan från början in att ni har det blancolån ni tänker att ni behöver och ser om ni får bolån på resten.

Det är rimligt att ha en bra buffert, men det är också rimligt att vuxna människor får göra egna initierade val.
Jag förstår precis hur tanken är och vad den är till för. Men vi sålde vårat hus för några år sedan för att vi ville ha något annat. Pga bostadsbrist fick vi byta kommun o bodde i en tillfällig lägenhet i ett år. Med mycket pendling då vi inte ville byta skola på barnen. Sen ett par månader tillbaka bor vi i "vår" kommun igen men i en väldigt dyr lägenhet. Lägenheten och hyresvärden är skit o vi hade aldrig flyttat hit om vi visste de vi vet nu. Alla har olika prioriteringar och för oss är boendet det viktigaste. Vi har som sagt till och med tankar på o byta bil för de känns inte alls så viktigt att ha den bil vi har om de påverkar husköp. Men utöver de en csn skuld annars inget. Vi är inte dem som brukar låna eller ta krediter. Och de här är något vi funderat på från och till pga att de skulle göra stor skillnad i antalet hus vi kan titta på. Självklart ska de gå ihop i månaden både nu och vid en ökning. Jag får ta o prata med banken igen helt enkelt. Ingen av oss mår bra här och tiden går och det känns som livet är på paus i väntan på o få komma hem.
 
Testa andra banker. Vi har suttit i en sits i några år med 1 lön och 2 vuxna samt 2 barn vilket har gjort att vi inte kunnat spara speciellt mycket alls det säger sig självt kanske. Men i januari fick sambon jobb och i juni fick vi lånelöfte på 2.3milj efter banken ville få in anställningsbevis.
Då vi fortfarande inte hade så mycket ihop sparat till kontantinsats så pratade vi med banken om privatlån till hela kontantinsatsen 350k.
Dom kalkylerade och räknande med högre räntor osv men fick det att gå ihop med väldigt stora marginaler så det va inga problem.
Det enda skulden är sambos CSN annars finns det inga skulder alls.

Nu bor vi i vårat radhus. Så prata med fler banker. Det går att göra så om man har goda marginaler på sin sida. Nu vet jag inte vilka belopp allt handlar om för eran del så kanske därför dom är känsligare.
 
  • Gilla
Huggmejsel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.