Tänkte höra efter om detta scenariot är möjligt säg att man vill bygga för 3'500'000 kr tomt hus etc.
Man börjar ju men ett byggkreditiv på beloppet. när huset är klart och man får huset värderat är det då troligt att man få det värderat det till 4'100'000kr vilket innebär att marknadspriset är 600 tkr över det man betalade vilket medför att man bara behöver ha ett bolån på 85% av det värderade värdet vilket i sin tur gör att man inte behöver de där 15% för att få låna.

det skulle medföra att värdet på huset i detta fallet ska stiga med ≈ 17,2% och tittar man i en undersökning visserligen från 2009 så i den kommunen så är skillnaden mellan kostnad för nybyggt och marknadsvärdet när ett hus är klart 1.22. nu kanske jag har räknat lite fel men det borde betyda att om man går efter snittet så finns det även 5% marginal.


Vad tror ni om detta?
 
Har du en spåkula som visar framtiden? ;)
Om inte så tror jag ingen bank kommer vara med på din kalkyl.

Men att värdera om när det är klart och få ändrat lån om det verkligen har ökat går bra.
 
För att kunna uppskatta risken du tar bättre så skulle du behöva se siffrorna bakom kommunens snitt, alla hus har ju sannolikt inte ökat i värde, det kanske är så att hälften av husen har ökat 50% i värde och resten blir värda mindre än de kostade att bygga för att tomten har dåligt läge och huset är fult..?

För att ge sig på ett projekt i den här skalan skulle jag både vara väldigt säker på min sak och ha större marginal, bygget drar lätt över budget med 10%, och marknaden rör sig både uppåt och nedåt. Finns inte kapitalet skulle jag bygga ett billigare hus som jag vet att jag har råd med.
 
problemet är inte kostnaden i detta fallet utan de 15% jag är ganska säker på att vi hade fått ett lån på 3,5 miljoner utan problem det hade varit det vi behövde låna efter att betalt de 15%. vi har båda bra bra inkomster men inte mycket på banken pga dyrt bröllop köpt bil och lägenhet de senaste 2 åren. så min tanke var att komma rut de där 15%.

rapporten som jag utgick ifrån var denna:

https://www.byggahus.se/ekonomi/tobins-q-kommun-kommun

så om vi omformulerar frågan vad har erat hus kostat och vad blev det värderat till när det var klart?
 
Jag förstår inte exakt vad det är du undrar över, men i visst kan man göra som du beskriver. Bygga ett hus, värdera det när det är klart, och om det då visar sig att det är värt mer n det kostade att bygga så kan hela byggkreditivet göras om till bolån (bottenlån).
 
ok tack andersmc det var det jag var ute efter om det var möjligt eller inte ( hur bankerna såg på det hela).
 
patrik-k skrev:
ok tack andersmc det var det jag var ute efter om det var möjligt eller inte ( hur bankerna såg på det hela).
Jag kan bara tala för mig, och jag kunde i alla fall göra så.
 
patrik-k skrev:
ok tack andersmc det var det jag var ute efter om det var möjligt eller inte ( hur bankerna såg på det hela).
Gäller väl att vara försiktig och inte kallt räkna med att värdet ska fortsätta öka som det gjort tidigare. Ska kännas okej för ekonomin att klara förutsättningarna utan värdeökningen.
 
Det kan ju vara så att banken vill se att du har 15% av de 3.5 miljoner byggnationen går på innan du får låna pengar. Kan du därefter få huset uppvärdet är det ju bra, men har kanske ingen praktisk nytta.
 
Hela ditt resonemang låter totalt galet. Börja med att besöka din bank och fråga dem om hur mycket dom överhuvudtaget vill låna ut till dig och din familj.Det handlar inte enbart om bra inkomst utan även hur den disponeras, du har själv angivit själ som jag tror banken kan tycka något om. Låt värdera din tänkta villa före du söker lån så slipper du problemet med att förklara upplägget för banken.Upplägget med 15% som insats var ju just det att man ville komma åt. Så att folk inte skall överbelåna sig. Dessutom vilken koll har du på verklig slut kostnad? Vad tror det kostar att färdig ställa huset inkl utvändig målning vilket sällan är med i kalkylerna. Tomten vad kostar den att färdigställa 5-600 000 kr kostar det lätt om man vill att den skall bli en fin villatomt som inte enbart platt gräsmatta.
 
Såhär gjorde vi när vi ville bygga nytt.
Banken gjorde en förhandsvärdering av det vi ville bygga och beviljade lån till 85% plus 5% i blancolån. Eftersom jag ville göra delar av jobbet själv så motiverade jag att eget arbete motsvarade dessa 10% och presenterade även en detaljerad budget på bygget.
Dom sa ok och om ca 2 månader är det inflyttning.

Prata med banken och be dem göra en förhandsvärdering av det ni vill bygga. Om de siffrorna du anger stämmer så borde det inte vara några problem. Kör på!
 
Nog e det bättre att du lägga ut de 15% som behövs, sen kan du omvärdera huset och belåna huset motsvarar det 15%. Det är vanligt att belåna huset upp till öronen, tur att vi är ganska korta :)
 
Kan ju tillägga att 100tkr i reserv, för de behövs alltid vid ett nybygge. Vi projekterade ner i kronanivå men diffade ändå ca. 100tkr. För det är många saker som man hade inte en aningen.
 
Statistiken som visar på en värdestegring på 22%, mellan byggkostnad och marknadsvärde. Den bygger ju på en period med prisökningar på hus. Dvs. jag kan tänka mig att 10 - 15% kanske tom. 20% är den värdeökning som helt enkelt beror på byggtiden.

Nu är det högst tveksamt om man skall kunna räkna med att marknadspriserna går upp under byggtiden överhuvudtaget.
 
Problemet som jag ser det med ditt tänk är att i vartenda normalt fall gäller 15% kontantinsats på hela lånebeloppet. Du får inte ett byggkreditiv på 3 500 000:- att spendera för att efteråt betala av det med 15% kontantinsats. Kan du visa på att ditt bygge faktiskt kostar 3 500 000 kommer du alltså ändå max att få låna 2 975 000:-. Omvänt ger det - med andra ord - för att få loss 3 500 000:- att bygga för behöver du övertyga banken om att husets värde är 4 117 647:- innan det ens står klart.

Enda sättet att "komma runt" 15% kontantinsats är just att bygga huset 15% billigare än vad det värderas till. Men skilj nu också på handpenning och topplån. Lånar man till 85% så betyder det fortfarande att man har 100% av en lånesumma att fördela i bottenlån/topplån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.