Detta är ett exempel för min fråga:
Säg att huset idag är obelånat men är ägt av fyra personer där en av de fyra skall köpa ut de andra. För enkelhets skull kan vi säga att marknadsvärdet är 4mkr. Sedan ska man riva och bygga nytt, det nya huset kostar säg 3mkr.
Kan man då i diskussion med banken säga att man har 1mkr(man äger ju 1/4) och behöver låna 6mkr, 3 för utköp och 3 till huset? Eller lånar man 3mkr först och sedan river och begär nytt bygglån? Detta är helt nytt för mig så jag behöver lite tips:)
 
Redigerat:
Du bör prata med banken och kolla hur mycket du/ni får låna innan du sätter igång med affären. Skaffa dig en förhandsvärdering av en större mäklarfirma vad dom anser fastigheten är värd med det blivande hus du vill bygga så har du lite att komma med till banken.
 
Jag vet att vi kommer kunna låna det som bygget kostar, det jag klurar på är hur man gör när man äger en del, använder denna som insats, sedan river befintlig byggnad....tror inte värdet på byggnaden är mer än 100-250kkr max...och sedan bygger. Kan man då hävda att den del man bekostat via sin andel är insats i nybygget?
 
Precis, om huset är obelånat och du redan äger 1/4 ser banken det som din insats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.