Hej,

Nybörjare Freddan här, som har enkla dumma frågor om bolån.

1. Går det att låna utan kontantinsats? Verkar som det är möjligt här, men en bank sa att det går inte längre (SEB - telefonplan). Men efter att jag pratat lite med henne så verkade det pötsligt inte omöjligt. Nåja någon som har några erfarenheter?

2. Jag tjänar 22000 min fru 23000, har ett lån som jag betalar 3000 i månaden på. Vi fick ett lånelöfte av Nordea på 1,5 miljoner, som man inte kommer långt på i sthlm :(. Är det rimligt att försöka få mer. Tittar man på alla glada kalkyler hos sbab osv, så kan vi låna en bit över 2 miljoner.

3. Renovering förstås... Jag vill renovera en del också bakas detta in i lånet eller får man ta, nått jag läst om här, som kallas byggkreditiv?

Mvh
;D
Freddan

 
Vad jag vet finns det inga lagregler som säger att man MÅSTE lägga upp en kontantinsats vid köp av fastighet. Utan det torde vara upp till varje kreditinstitut (bank) att låna ut så mycket eller lite de vill till dig. Ring runt till alla banker, även de internet- eller telefonbaserade och fråga hur mycket de är villiga att låna ut. De kommer att fråga dig om nuvarande inkomster och utgifter och räkna på det. Olika banker vill ha olika stor säkerhetsmarginal.

Byggnadskreditiv är ett lån, och det beviljas på samma sätt som beskrivits ovan. Skillnaden är att då man bygger eller renoverar vet man oftast inte exakt hur mycket det kommer att kosta. Eftersom man inte vill ta ett för stort lån (som kostar pengar i form av ränta), har man istället kommit överrens med banken om ett takbelopp. Under byggets gång betalar banken sedan ut småposter allt eftersom snickarens räkningar droppar in. Du betalar ränta bara på det utnyttjade beloppet, och när bygget är färdigt görs byggnadskreditivet (den utnyttjade delen) om till ett vanligt lån.

Därför blir det nog svårt att få ett byggnadskreditiv efter att du redan lånat maximalt till husköpet.
 
Tackar,

Nu med lite mer kött på benen ska jag läsa vidare på denna eminenta sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.