Hej!

Vill komma ifrån hyreslägenheter och att man inte betalar till sig själv. Funderar därför på att bygga nytt hus, problemet är att eftersom vi bott i hyreslägenhet inte har någon kontant insats.

Finns det någon bank som ställer upp på ett lån på 2-2,5milj utan någon kontantinsats eller en väldigt låg sådan 50-100 tusen?

Ser inte månadskostnaden annars som ett stort problem.

Älvsbyhus har ett förslag på finansiering;
Villa på 2,5milj, kontantinsats 50 tusen, boendekostnad ca 7000kr i månaden. Men jag skulle vilja bygga med annat bolag, eller va fri att välja.

Finns det någon som erbjuder något liknande?

Mvh Johan
 
Oftas vill bankerna ha 10% som insats.
Insatsen kan du ju öka om du inte har så mycket genom att göra en del lätta jobb själv, det värderas som eget arbete = kontantinsats.
T.ex. kan du måla utsidan tapetsera o måla insidan, hjälpa till med hantlangning, lägga takpannor, lägga golv mm. det finns alltid saker man kan göra själv eller få hjälp med av släkt o vänner ;)
Det du ska tänka på är att du behöver pengar att betala lagfart o pantbrev, för det måste du betala kontant.
 
Ok, vad kostar det då?
 
Pantbrevskostnaden är 2% av lånebeloppet+ en fast avgift på cirkus 1000kr, dvs ca. 51.000 Skr på ett lånebelopp av 2,5 milj.
Lagfartskostnad betalar du på tomtkostnaden och det är 1,5% av tomtkostnaden+825kr i avgift.

//Christina.
 
Hemmakatten
Visst kan man få låna till hela huset, även till lagfart o pantbrevskostnader. Detta var ganska vanligt för drygt 10 år sedan. I dag är nog bankerna lite mer återhållsamma. Det hela beror framförallt på er inkomst, vilka utgifter ni har, hur många barn ni har, huruvida ni har fasta arbeten. Men även på var ni tänker bygga, dvs. marknadsvärdet på huset bör överstiga produktionskostnaden.
 
Hej!

Vad tycker ni är det i dagens läge, dumt att låna så mycket utan större kontantinsats?

Fast tar man inte steget så kommer man aldrig från hyreslägenheterna. Och köpa en begagnad villa kan bli lika dyrt men, oförutsedda utgifter mm. Här har man 10års garanti och slipper fastighetsskatten ett tag.

Hur mycket är fastighetskatten på, ca?

Tack för alla svar.
 
Hemmakatten
Fastighetsskatten är 1% på taxeringsvärdet.
 
Är det vad villan är vär inkl tomt( 2,5 milj)? dvs då ca 2500kr?
 
Hemmakatten
Taxeringsvärdet fastställs av Skattemyndigheten och skall motsvara ca 75% av marknadsvärdet. Är fastigheten värd 2,5 milj så blir tax.värdet 1,875 milj och fastighetsskatten blir då 18750 kronor per år.
 
Tack så mycket inte helt lätt att reda ut allt det här!
 
Hemmakatten skrev:
Fastighetsskatten är 1% på taxeringsvärdet.
1,5%???
 
Marlene Eskilsson skrev:
Fastighetsskatten är 1% av taxeringsvärdet. Läs mer här:

[länk]
Mmm, jag hittade det senare...

Varför har jag fått för mig att det är 1,5%???
Har det varit det, eller är det annorlunda för fritidshus?
 
Vi har fått lånelöfte på 2,5 miljoner och lägger då 200 000 själv. Men det verkade inte som om man behövde lägga någon kontantinsats egentligen, detta vara hos Handelsbanken.
 
SEB lånar villigt och med glädje till oss 2,5 utan en enda krona i kontant. Nu kommer vi göra en del själva som insats.

FöreningsSparbanken ville däremot ha borgenär då våra inkomster var precis tillräckliga i deras kalyl, med 2 procentenheter högre i ränta än dagens läge.:surprised:
Tror Ni han ville skrämma oss?? Men vi var mer pålästa än vad han trodde och min sambo kväds inte med orden 8)
Han ifrågasatte även varför inte vi sparat något, ska han ge f*n i! :-X

Gå runt och hör på fler banker, spela sen ut dem mot varann.

Mvh
 
Mala-W; Om ni i kalkylerna bara klarar en ökning på 2 %-enheter på räntan skulle jag nog vara lite försiktig. Det innebär en rörlig ränta kring 5 % och det är absolut ingen omöjlighet inom de närmaste åren.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.