Har precis läst i en ny bok om att bygga hus att om man köper tomten från kommunen, istället för från husbyggaren, så får man ta ett "vanligt" lån till den. Dvs det blir inget bolån. Någon som vet nåt om detta och hur det fungerar? Gör man om lånet till ett bolån sen när huset står färdigt, eller man dras med det lånet då? ??? Räntan på ett sånt lån är väl en helt annan än bolåneräntorna... :-/
 
Jag vet inte exakt hur det fungerar att belåna en obebyggd tomt, men givetvis är det inte ett lån ni behöver dras med för alltid.

När ni väl har en bebyggd fastighet att belåna så bryr sig inte banken om huruvida ni använder de lånade pengarna till huset, till tomten, till en bil eller till att spela på hästar. Bolån heter det bara för att huset utgör lånets säkerhet, inte för att det nödvändigtvis betalar huset.

Så det finns inget som säger att ni måste behålla ett tomtlån, billån eller vad det nu må vara, utan när ni har en möjlig säkerhet, se till att lägga om alla lån till lån med fastigheten som säkerhet.
 
Vi har belånat en obebyggd tomt till 90% med 3% rörlig ränta. Det ligger som ett "vanligt" lån tills huset värderas och lånet och kreditivet ombildas till bolån.

Andreas
 
Men om huset ligger som säkerhet vid bolån borde inte tomten ligga som säkerhet vid lån till tomtköp? Dessutom har jag märkt att bankerna inte vill låna till husbyggen men om man köper prefab levereras ju huset klar så varför kan man inte få vanligt bolån till det. Menar färdigt hus som färdigt hus när det gäller helentreprenad.
Dock trevligt att se att någon ska få sitt lån konverterat så det ska jag definitivt ta upp med bankerna.
 
Nu fattar jag ingenting, har du erfarit att bankerna inte vill låna till husbyggen? ???
 
Ja SBAB satte sig på tvären fort värre. De sa att de bara ger bolån till hus som redan finns så att säga och inte till att bygga. Jag har dock försökt få dem att förklara varför eftersom det vid helentreprenad ofta inte behöver betalas förrän huset står klart vilket ju borde vara som vilket ennat hus som helst.
 
Ja SBAB ja, men de har ju det som policy, lån till husköpare inte husbyggare. Men alla "riktiga" banker har ju hängt på bolånekriget och lånar ut till husbyggen med nästan lika stor del bottenlån. bankerna vet ju om att kunder idag är medvetna och kan ta kreditivet i en bank och sedan placera om lånen när huset är klart, hos t.ex SBAB. Men personligen känns det bättre att vara lite "jobbig" och tjata fram bra avtal hos den bank man gillar och sen stanna där.
 
Det som är lite problemet är tex när man ska köpa bara just en tomt för då vill iaf fsb att man ska ta vanligt lån och inte bolån då det inte finns ett hus på tomten och ränteskillnaden är en del.
 
Ja vi har just tagit ett vanligt lån till tomten, men när huset står klart omvandlas ju det till bolån tillsammans med byggkreditivet och bakas in i hela rasket. Rörliga räntan på tomtlånet medan huset byggs är inte så farlig, vi har egentligen pengar till tomten men väljer att behålla dem till kontantinsats, bygglov, lagfart, administrativa avgifter etc. Pengarna gör bättre nytta så tycker vi  :)
 
I vårt fall kommer det dröja lite innan vi bygger och dessutom med tanke på de priser som är i stockholmstrakten måste man ju ha en miljon liggandes för att ha råd med en tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.