Vet inte om jag har postat i rätt forum men jag chansar:

Hur funkar det när man får lånelöfte från banken till att bygga ett hus?
Nu nämner jag bara helt påhittade summor, så bortse från det...
Säg att jag kan spara 400.000:- på att utföra vissa moment själv, men behöver nya verktyg (proffsverktyg ca 50.000:)
Kan jag då använda en del av pengarna jag har som "lånelöfte" hos banken? Eller får lånet endast användas till hus, tomt, anslutningsavgifter osv.

Jag har väldigt svårt att uttrycka mig i skrift men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
 
hmm, ska du bygga nytt så får du möjligen ett lånelöfte till en början innan planerna sättes i verket, men sedan får du ju ett bygg kreditiv, och hur banken löser det är olika.
antigen så går du med dina räkningar till banken så ordnar dom allting (så gjorde vi till en början) mest för att dom ska se vad pengarna går till osv.
men sen finns det alltid möjlighet att du bar aringer din bank och att dom sätter över pengar från ditt byggkreditiv til ditt konto för att du sk abetala räkningar. alternativt kanske köpa något begagnat till huset/tomten, det ahr dom inte med att göra...

så skulle det vara några problem så säg att du ska köpa något på blocket åt huset, blocket = inget kvitto, och det nöjer sig banken med.
och för övrigt så får du nog använda dina pengar hur du vill, bar adet har med bygget att göra...

men proffs verktyg för 50 000???
dom dyra verktygen hyr man enklast.. är inte så mycket dyra verktyg som behövs under ett bygge.
 
Varför inte? man kan ju tex köpa en grävmaskin eller liknande, är en utmärkt investering som snabbt betalar sig..
den sparar ju in ca 1000kr timmen om man inte räknar egen tid och man får pengarna tillbaka för den ett halvår senare när man är färdig..
 
Vi har tänkt med vårt byggkreditiv att banken framförallt betalar tomten, materialsatsen (fiskarhedenvillan) och markarbete. D.v.s. de större posterna. Sedan så betalar vi mindre saker som t.ex. kakel, golv, verktyg och liknande med den summa pengar som vi kommit överrens om att vi själva ska lägga så att vi inte behöver gå till banken med varenda litet strökvitto.
 
Jag köpte i alla fall en hel del verktyg för byggkreditivet. Det var inte nån som ville se några kvitton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.