Hej!

Vi har köpt en tomt där vi avser att bygga nytt hus. I vårt fall ligger tomten på ett ganska attraktivt läge och därmed utgör priset för tomten nästan halva totalkostnaden för bygget.

Då vi känner oss lite otrygga, eftersom det handlar om mycket pengar och det verkar som om räntorna är på väg stadigt uppåt, fick jag iden att vi skulle kunna använda tomten som säkerhet för ett bundet bottenlån, istället för att använda oss av ett byggkreditiv (har betalt tomten med sparade pengar, men skall låna till resten).

Men se det gick inte!! Har ringt runt till alla banker med samma besked, nämligen att en tomt aldrig kan användas som säkerhet för ett lån på samma sätt som ett färdigt hus???

Är det någon annan som har haft bättre lycka än jag??

Varför resonerar bankerna på detta vis? Heter det inte alltid att läget är allt som räknas!

De senaste två räntehöjningarna resulterar i merkostnader på 1000:-/mån för oss och vem vet vilket läget är om ett år när allt skall stå klart.

Skulle vara tacksam för att höra om det är andra som har haft liknande funderingar, samt om ni har lyckats övertyga era banker.

Mvh

 
Är tomten helt tom?

Inget gammalt ruckel på den som ni ska riva?

Ifall det finns något litet hus på tomten så kan ni kalla det ett fritidshus och därmed få någon bank att gå med på att belåna fastigheten.

Nackdelen med att ta ett bolån istället för byggkreditiv är ju dock att ni betalar ränta på hela lånet, inte bara på den summa som använts till husbygget.
 
Hej!

Nej det finns inget gammalt ruckel. Har funderat på detta och kan inte förstå hur en tomt med ett gammal ruckel kan vara bättre ur bankens synvinkel?
Förövrigt, vad räknas som fritidshus? Räcker det med att ställa dit en friggebod, ...eller kanske bygga garaget redan nu och kalla det för ett fritidshus?
 
Köpte tomt den 21/2 i år.
Vi har våran tomt i Statshypotek, Handelsbanken.
Lagfart, pantbrev mm lades in på byggkreditivet eftersom vi inte har de summorna i fickan.
Ränta på 2,4%, amorteringsfritt.

Bankkvinnan vi har sa att det lönar sig mer än att lägga in på kreditiv som har högre ränta.

Först blev jag irriterad...ville ju ha det på kreditivet eftersom vi redan har två hus och en tomt att betala ränta på, och så ännu en tomt.
Men räntan var bra så vi tog det som ett vanligt hypotekslån.
I slutänden sparar vi säkert en hacka på det.
 
Är det inte också så att en tomt inte kan fungera som säkerhet för ett lån helt enkelt för att denna tomt inte är "tillgänglig" för banken? :-/

Man lånar ju på något (t.ex. sitt hus) och det betyder att banken tar huset som säkerhet för de pengar banken lånar ut. Om låntagare inte kan betala tillbaka sitt lån så tar banken istället huset.

En tomt som du äger och bygger ett hus på kan inte fungera på detta sätt. Säg att du lånat 1 miljon på tomten och du har byggt ett hus och när huset är halvklart händer något. Banken vill då ha tomten (som ju du lämnat som säkerhet för pengarna). Hur ska de då göra? Först flytta undan det som du byggt?
 
Delar inte Jorgs förklaring.

Om man lånar på ett objekt är det alltså hela objektet som man lånar på, dvs fastigheten som sådan. Om man får låna på fastigheten när den utgör en tomt kan man se det som Jorg gör men lånar man på en fastighet och sedan bebygger fastigheten eller för dit något annat som utgör tillbehör till fastighet som det heter, så räknas allt in i säkerheten, även det halvfärdiga huset. Här måste dock beaktas rivningskostnaden vid en försäljning om köparen inte vill ha det halvfärdiga huset.

Skälet till att banker inte vill låna ut på enbart tomter är i första hand att tomter har ett värde som inte är lika bestämt som ett helt objekt. Bankerna har en särskild massvärdering och den har bland annat standardpoängen som grund för beräkning av värdet. Det är främst hus som har standardpoäng. Detta kan vara en av förklaringarna.

Sen har alltid bankerna sina egna regler och en regel kan vara att man helt enkelt inte lånar ut på tomter.

Som kreditobjekt bör emellertid en tomt vara lika bra som ett objekt med både hus och tomt under förutsättning att krediten inte är alltför hög i förhållande till en rimligt "lågt" värde på tomten. Om det rör sig om en villatomt i Bunkeflo söder om Malmö bör tomten vara värd kring 750´ till 1.000´kr så ett lån på 500´-600´ kr med tomten som säkerhet bör ju inte vara några problem.

Rekommendationen är därför att byta bank eller kreditinstitut.

Lycka till!  :) :) :)
 
Där har Familjen_Bygg rätt ( ;)). Jag fick ut pantbrev och lån på min obebyggda tomt. Kreditivet med pantbrev på den obebyggda fastigheten fixades därefter hos samma bank - utan någon förbindelse att de slutliga lånen läggs i denna bank. Så allt beror helt enkelt på hur banken värderar tomten och vilket 'förhållande' du har med banken.

Kobban - ring runt till bankerna igen och diskutera istället frågan om en låg ränta på kreditivet med tomten som säkerhet. Du skriver ju att tomten har 'ganska attraktivt läge'. Eftersom ni redan betalat tomten kan man ändå säga att ni har gått in med stort kapital i nybygget.
 
yonna skrev:
Där har Familjen_Bygg rätt ( ;)). Jag fick ut pantbrev och lån på min obebyggda tomt. Kreditivet med pantbrev på den obebyggda fastigheten fixades därefter hos samma bank - utan någon förbindelse att de slutliga lånen läggs i denna bank. Så allt beror helt enkelt på hur banken värderar tomten och vilket 'förhållande' du har med banken.

Kobban - ring runt till bankerna igen och diskutera istället frågan om en låg ränta på kreditivet med tomten som säkerhet. Du skriver ju att tomten har 'ganska attraktivt läge'. Eftersom ni redan betalat tomten kan man ändå säga att ni har gått in med stort kapital i nybygget.
Ähe, vågar man fråga vilken bank? ::)
 
Kan tillägga att jag nu även har varit hos SHB, som någon skrev om innan, utan resultat! Fick faktiskt ett mail från dem om att det skulle vara möjligt!
Men väl på plats när saken undersöktes närmare, gick det tydligen inte.
(Lägg märke till att det inte handlar om en byggkredit och pantbrev, det har jag, utan jag vill ha ett hypotekslån för att kunna binda räntan.)

För att återgå till vad jag tidigare skrev, hur defineras ett fritidshus, villa etc som säkerhet för lånet. Är det taxeringskoden banken går på? Detta kunde vederbörande inte svara på riktigt....

Idag har vår tomt kod 210, kommer denna att ändras efter att bygget är klart? eller hur funkar det? Du som fick lån på din tomt, vilken kod har den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.