Hej

Snabbt svar önskas. Jag pratade med min bank om lån på en sommarstuga som ligger på en ICKE friköpt tomt. Tomten ägs av en ekonomisk förening. Enligt banken så gick det då inte att få "normala" huslån, då man inte kan ta ut pantbrev mm, utan man fick ta ett vanligt banklån med löptid på 12 år och full amortering. Banken föreslog även att låna upp på vårt bostadshus.

Är detta praxis? Gäller detta alla banker? Någon som har en liknande affär de genomfört och hur löste ni det?

Tacksam för snabbt svar så jag kan konfrontera min bank (SEB).

/N
 
I princip har nog din bank rätt, har du ingen egen fastighetsbeteckning så fungerar det inte med pantbrev. Möjjligen kan det fungera med något arrendeavtal som ger dig rätt att bygga, men det kan vara lite knepigt det där.

Kan du ge lite mer input på vad det handlar om för något? Det låter som ett stort ekonomiskt risktagande från din sida att bygga på mark som du inte förfogar över fullt ut. Det kräver många och långa andra avtal för att något så när skydda din investering mot andras bestämmelselusta.
 
Jag tror det fungerar så här. Det finns en stugförening som äger fastigheterna (tomterena, vatten avlopp och sånt), sen måste en ägare (stugan inns och är till salu) vara medlem i föreningen och betala årlig avgift baserad på tomstorlek. Ungefär så.

/N
 
Då är mitt tips att du kollar med andra som bor där hur de har löst det hela gentemot banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.