Som många här går jag o min sambo i byggnadstankar, det kommer att bli en smålandsvilla.

Det är ju som så att det tar ju tid att bygga, jag menar med tomt, bygglov mm. O mycket av detta kostar ju en hel del. Pengar som man inte har i fickan. Adlå behöverman lån ganska tidigt i processen, som till tex tomten(300 000 i vårat fall).
Men själva huset kommer att levereas i, säg, oktober!

Jag tänkte såklart gå runt till flera banker o försöka pressa räntan, kommer även att försöka komma åt ett lokalt alternativ(enklare så).

Nu, för att kunna låna till tomten, måste man ju "börja" på lånen redan nu, och då måste man ju redan ha bestämt vilken bank man ska ha, eller?
Och är det inte svårt att förhandla om räntan när man igentligen ska ta den större delen av lånet om typ 7-8 mån?

Hur ligger det till med säkerhet? Huset finns ju inte, men en tomt kommer jag ju äga.?
Kommer man få skyhöga räntor?

Självklart kommer banken tala om för mig vad de tycker jag ska göra, dessutom kommer de olika bankerna ha olika alternativ, men jag vill höra med er erfarna hur det brukar gå till, så man inte blir helt blåst av banken....
 
Många frågor var det ;)

Eftersom ni behöver 300000 + tidigt så kommer antagligen banken att vilja att ni inleder ett byggnadskreditiv den dag ni betalar tomten. Som vanligt så ska ni gå runt och spela ut bankerna mot varandra för att i första hand få så bra villkor som möjligt på själva kreditivet, men tala även om ränterabatter vid placering av lånet när ert husbygge är klart. Eftersom det skiljer sig en del mellan bankerna så ska ni vara uppmärksamma på alla delar av ett kreditiv. Dvs kontraktsränta, ränta på använt belopp av kreditivet, uppläggningskostnader för kreditivet och slutligen, ingår värdering efter byggnation?

Ni ska inte vara rädda för ett kreditiv i ett tidigt stadium då ni borde kunna förhandla till er en ränta runt 3-4 % och i övrigt förmånliga villkor som att värdering ingår osv. När det gäller räntan efter byggnation så råder det nog dock en del oklarheter om vilken ränta ni kan få. För vår del har det ändrat sig lite under tiden.. Men, ni behöver inte placera ert lån i den bank ni har haft kreditivit i. Alltså, en ny förhandling är lämplig att ha efter att ni byggt klart. Lycka till!
 
Ni behöver nog inte ta ett kreditiv ännu. Gör det som ett blanco lån så har vi gjort och fick en bra ränta (2.8%).
 
Om banken beviljar ett blancolån på 300 tkr så är det givetvis en bra och enkel lösning. Prova med det först. Vi har blivit beviljade ett blancolån upp till 150 tkr, men att fråga banken om ni får ett större blancolån är alltid tillåtet.
 
Tack för alla svar!

Det låter bra om man kan ta ett byggkreditiv i en bank o sedan byta, jag ska genast börja ringa runt... Förresten, när man tar byggkreditiv, blir då tomten som säkerhet?

Ett blanco lån hos FSB ligger på 6%, vilket nästan är som ett byggkreditiv om tomten inte är en säkerhet...

Och det där med värderingen, är inte det rackans svårt att bestämma värdet av ett nybygge? Värdet tycker man ju skall vara det man köpt det för, eller?
Lite rädd att man underverderar det, jag betalar ju trots allt en del just för att det är ett nytt hus och jag har fått de som jag vill.
O andra sidan kommer vi inreda insidan själva, så vi kommer lägga in 50000 som inte "syns", vi hade tänkt ha våra undanstoppade pengar till detta.

Förresten, hur lätt/svårt är det att byta bank mitt under en avbetalningsperiod, säg efter 2 år? Om man har rörlig ränta. Är det dyrt?

tina.m:
Vad menar du med bottenlån? Ett bottenlån är ju en del av ett annat lån, tex huslån.
(Bottenlånet är den del av lånet som banken anser sig kunna få tillbaka enkelt)
Låter som du tagit ett lån med tomt som säkerhet... eller?

Blanco betyder att man inte har säkerhet.

grunch:
Blanco lån med 2.8% ?!?! Var då? Det är ju super billigt!
 
tina.m skrev:
Glömde fråga vad Blancolån innebär!?
Det är ett lån utan säkerhet. Dvs ett rent banklån som du gör vad du vill med.
 
Man betalar väl endast ränta för den delen av byggkredtivet man utnyttjat, vilket inte borde bli så farligt högt om tomten kostar ~300000:-
:)
 
Om du är bra kund hos banken och de vet att du ska bygga hus snart så är de ganska smarta om de ger dig ett billigt lån på tomten. De vet ju att man antagligen kommer att låna ut mycket pengar när husets står klart.
Jag har lånat 200.000kr blanco lån.

Du har PM Jimmy_Andersson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.