Jag och sambon äger sedan snart 3 år tillbaka ett fritidshus på 60 m2 norr om Sthlm. Området är inte detaljplanerat..

Vi har tankar på att bygga ut i framtiden eftersom vi inte vill flytta ifrån varken området eller huset, och 60m2 räcker inte så långt ifall vi kanske blir fler framöver:)

Nu till min fråga, hur fungerar det rent ekonomiskt med lån för att bygga ut? Har pratat med banken (SBAB) och fick till svar att huset måste värderas om och sen kan vi låna upp till en viss procent av värdet.. När vi köpte huset för strax över miljonen lånade vi hela summan (bostadslån + handpenningslån SBAB).
Nu har vi inte haft lånet så länge och inte hunnit betala av speciellt mkt, och det har nog inte heller stigit såå jättemycket i värde.. Endast lite småfix som vi gjort..

Det vi vill göra är att eventuellt bygga på en till våning (om huset klarar av det, om vi får osv) vilket kommer att kosta ett antal hundra tusen innan det är klart.. Måste man försöka få privatlån på den stora summan? Värdera vart efter?

Tacksam för alla synpunkter!!
 
Jag tycker att ni iaf ska göra en värdering först.
Det har hänt ganska mycket på 3 år och med det lilla ni har gjort även om det inte är mycket lär inte värdet ha minskat iaf.

Ta en sån gratis "värdering" från någon lokal mäklarfirma så får ni iaf en indikation. SBAB godkänner värderingar från alla auktoriserade mäklare tror jag.

För det billigaste och enklaste lär vara att belåna på huset.
 
Om du har förhandsbesked på bygglovet kan en värderingsman uppskatta värdet hur mycket det kommer att bli värt, och med den värderingen kan du låna direkt på huset.
 
barajag skrev:
Om du har förhandsbesked på bygglovet kan en värderingsman uppskatta värdet hur mycket det kommer att bli värt, och med den värderingen kan du låna direkt på huset.
Okej, men det låter ju väldigt bra! Är det ett vanligt sätt att gå tillväga? Jag tänker eftersom banken inte nämnde detsom en möjlighet när jag pratade med dem..
 
Vet inte om det är vanligt eller ovanligt, faktiskt nu när jag tänker efter.:S

Men jag ska bygga åt en kund, vi väntar bara på bankgarantin från värderingen. Och det var banken som föreslog det för dem.
 
barajag skrev:
Vet inte om det är vanligt eller ovanligt, faktiskt nu när jag tänker efter.:S

Men jag ska bygga åt en kund, vi väntar bara på bankgarantin från värderingen. Och det var banken som föreslog det för dem.
Ok! tack så mkt för svaret :)
 
Var så god.:)

Lycka till.
 
*puff*

Någon annan som varit i likande situation?

Fått svar från SBAB (efter 1 1/2 vecka q(;^;)p) och de lånar inte ut efter värdering av ritning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.