Hej!
Jag har en ganska enkel fråga, men är inte kunnig inom el, så jag behöver lite hjälp.
Jag ska koppla in ett jordat lamputtag i köket. Har köpt ett uttag och vet att blå ska till N, vit ska till L och den gröngula ska till T symbolen. Men jag förstår inte varför det finns två hål till N och två hål till L. Spelar det någon roll vilket hål jag väljer att koppla in tråden?


bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spelar ingen roll. Det är om du ska koppla vidare till ett andra uttag.
 
Det är för vidarekoppling till andra uttag. Det spelar ingen roll vilka du använder.
 
Jag hoppas att det inte är den kabeln du tänker koppla in.
 
hcb hann före...

Hoppas du inte tänker använda kabeln du har på bilden.
Den typen av kabel (SKX) är inte tillåten för fast installation, destoutom saknar den jordledare samt har för klen area.

Max en ledare per hål, därför är det två "hål" för respektive anslutning så man kan "gå vidare" till nästa uttag vid behov
 
Tack för alla svar!
Nej, det är inte den kabeln på bilden jag kommer använda. Jag satte dit den för att visa "hålen" som jag pratade om, borde ha skrivit det tydligare i mitt inlägg. :)
 
Bara kontrollfråga, du har koll på vad som är lämplig kabeltyp?
 
Jag förstår inte riktigt frågan, Hempularen? Den kabeln på bilden är helt utan ström, bara en förlängningsladd för lampor. Jag hade absolut inte tänkt koppla på den på riktigt. Den riktiga kabeln sitter fast högt uppe på väggen, med en gröngul jordledare.
 
jag hade förstått att kabeln på bilden inte var tänkt att användas. Men det finns rätt många fler möjliga fallgropar vid kabelval. Här pågår en annan tråd med ngn. som skulle dra kabel till lampa i ett kallförråd. Han hade handlat och installerat en helt olämplig kabel på Biltema, som dels inte får användas för fast installation, dels inte tål kyla.

Nu låter det som du tänker använda en befintlig kabel som redan är uppsatt sedan tidigare? Då kan man troligen förutsätta att den är lämplig.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ok då förstår jag. Ja precis. Kabeln sattes in när lägenheten byggdes 1978. Jag ska bara byta ut lamputtaget då det andra har gått sönder. Jag ska absolut inte dra några kablar själv :)
 
A
Bild på hur det ser ut nu. Det kan trotsallt vara fel från början. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.