Hej! Märkte nåt lustigt i huset vi nyligen flyttat till. På övervåningen finns ett uttag för en taklampa och när jag kopplade in en lampa där så lyser den, men det finns ingen lampknapp kopplad till uttaget. Hur kommer det sig att det är så och hur sjutton är elen kopplad tror ni? Vill ju självklart inte att lampan ska vara påslagen konstant. Känns inte som sån vidare säker koppling av elen heller.
 
Det kan ju ha använts till en lampa som styrdes på annat sätt. Vad är det som känns osäkert?
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kan ju ha använts till en lampa som styrdes på annat sätt. Vad är det som känns osäkert?
På vilket sätt då? Kanske borde tillägga att det är ett 70-tals hus och alla uttagen är original. Jag tycker inte att det känns säkert kopplat om man har kopplat så att strömmen är på hela tiden.
 
Huruvida det finns en brytare eller inte påverkar inte säkerheten.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Tack för förslaget men skulle bara se konstigt ut att ha en hängande lampa där och den var ju inte direkt billig heller…
 
D Daniel 109 skrev:
Huruvida det finns en brytare eller inte påverkar inte säkerheten.
Fast det känns ju inte som att det är bra kopplat om man har satt dit ett lamputtag men ingen lampknapp kopplad till den. Det är så många andra ”hemmagjorda” kopplingar som jag har stött på i det här huset så det gör ju inte saken bättre. Men hur som helst så vill jag kunna ha en lampa där som man kan knäppa av och på så funderar på hur uttaget kan vara kopplat när det är som det är?
 
För att veta hur det är utfört hos dig så finns det bara ett sätt att få klarhet. Det är att öppna dosorna och rycka i trådarna för att se vart dom tar vägen. Sedan underlättar det om man har en viss kunskap/förståelse om hur man brukar göra samt hur man kan göra.
 
E elmont skrev:
För att veta hur det är utfört hos dig så finns det bara ett sätt att få klarhet. Det är att öppna dosorna och rycka i trådarna för att se vart dom tar vägen. Sedan underlättar det om man har en viss kunskap/förståelse om hur man brukar göra samt hur man kan göra.
Tänkte mer om nån har nån gissning på hur det skulle kunna vara kopplat, om det finns nåt speciellt sätt man brukar kunna koppla lamputtag som inte har lampknapp t.ex. Men kanske är lika bra att ta hit en elektriker som får kika på det.
 
Om du inte hittar någon sensor eller liknande så vill jag påstå att det ska finnas en strömbrytare invid dörren. Du kan åtminstone lita på att det finns kanalisation förberedd för det. Eller kan rummet vara så kraftigt ombyggt så att dörrar har bytt plats?

Det är först på senare tid, i samband med automatisering, som det dyker upp tankar på att "plocka bort" eller inte ens montera strömbrytare. Här är det senaste exemplet: https://www.byggahus.se/forum/threads/far-ett-lamputtag-vara-permanent-spaenningssatt.470807/. Du kanske kan se spår ifall det funnits ett hemautomationssystem i huset? Det finns ju även "trådlösa" lampor idag som t.ex Ikea Trådfri som förra ägaren kanske använde.

Så det bör vara en enkel operation att återställa den strömbrytare som sannolikt funnits. Hur ser det ut vid dörren? Även bakom de apparater som sitter där?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du inte hittar någon sensor eller liknande så vill jag påstå att det ska finnas en strömbrytare invid dörren. Du kan åtminstone lita på att det finns kanalisation förberedd för det. Eller kan rummet vara så kraftigt ombyggt så att dörrar har bytt plats?

Det är först på senare tid, i samband med automatisering, som det dyker upp tankar på att "plocka bort" eller inte ens montera strömbrytare. Här är det senaste exemplet: [länk]. Du kanske kan se spår ifall det funnits ett hemautomationssystem i huset? Det finns ju även "trådlösa" lampor idag som t.ex Ikea Trådfri som förra ägaren kanske använde.

Så det bör vara en enkel operation att återställa den strömbrytare som sannolikt funnits. Hur ser det ut vid dörren? Även bakom de apparater som sitter där?
Ja jag tycker det jag med men det finns verkligen inte nån strömbrytare i det rummet eller i rummen bredvid som går till det lamputtaget. Det är ett öppet allrum precis när man kommer upp för trappen. Rakt fram sitter detta lamputtag i taket och längre bort till höger i samma rum sitter ett till lamputtag. Det högra lamputtaget har en dimmer som sitter på väggen men den går endast till det lamputtaget, inte det första. Har kollat efter kanaler och har endast ett ställe där det sitter ett doslock och det är rakt ovanför dimmerlampknappen (högt upp på väggen nära taket). Sitter också en kopplingsdosa på väggen mittemot men finns ingen lampknapp eller doslock bakom garderoberna. Vet att de tagit bort 1 vägg på övervåningen så allrummet som är där nu var tidigare ett sovrum så det är därför det finns 2 st lamputtag på samma tak/samma rum.
 
Glömde skriva att den förra ägaren inte använde nå automatiseringssystem eller trådlöst, det var en äldre dam som bodde här och det var vanliga glödlampor hon använde.
 
Dom kan ju då ha byggt bort den strömbrytaren. Frågan är om det finns andra rör, om du har någon apparatdosa alls bredvid dörren. Då kanske det går att fiska fram en tändtråd. Annars kan man gå på en trådlös lösning, t.ex med en trådlös strömbrytare i takdosan till lampan och en trådlös sändare vid dörren (som ser ut som en vanlig strömbrytare). Det finns flera system att välja bland, Nexa, Plejd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.