O
Jag letar efter ett lamputtag med kronkoppling för montage i apparatdosa. Har hittat takuttag och sladdhona men det hjälper inte.

Tanken är att använda uttaget för att ansluta en LED-drivare med N + L + Push. Elektriskt och elsäkerhetsmässigt lär det vara exakt samma funktion som en helt vanlig kronkoppling eller tänker jag fel?

Bättre förslag på kontakt eller lösning för anslutning av LED-drivare där jag kan få samtliga lågspänningsledare samlade?
 
Redigerat:
Nu är jag inte insatt i produktutbudet av de nya DCL-uttagen, men är det länkade uttaget 3-poligt eller 2-poligt med skyddsjord? Det blir inge bra alls att använda ett skyddsjordat.

Jag är inte så hemma på utbudet av dagens lamputtag heller för att säga vad som händer om man går utanför dess normala användning. Ett trepoligt uttag E1895478 av dagens modell tillåter väl anslutning av en jordad stickpropp (i vilket fall skyddsjorden inte blir ansluten)? Det får mao endast användas i rum med ojordade uttag.

Du får nog söka specialkontakter på Elfa som inte kan förväxlas med de vanliga uttag och stickproppar som finns i bostäder.
 
tommib
I just din applikation skulle jag säga fast installation. Du bygger ju ändå för en specifik koppling som du inte kan räkna med att nästa lampa ska ha. Ersätt uttaget med ett näslock alt sk tvättmaskinsuttag (eller en förhöjningsram och ett blindlock om du vill ha något snyggare, bara du löser dragavlastningen). Koppla fast med Wago. Det blir minst strul och minst tråkig överraskning för nästa person som kopplar.

För övrigt förstår jag verkligen inte varför vi ska byta till de där DCL-uttagen, de är vanvettigt fula och klumpiga. Om man nu ändå skulle byta kunde man väl valt något som är snyggare och ger möjlighet till just kronkoppling eller push-signal.
 
O
Jag gav upp och gjorde en fast installation istället :(
Tack ändå, surt när det inte finns några bra lösningar. (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.