Jag skulle byta lampa i köksfläkten och när jag försökte trycka dit den nya lampan så lossnade själva sockeln och åkte in igenom hålet. Tycker att det ser ut som att det ska vara små 'clips' som ska hålla fast sockeln som har gått sönder och fallit bort, går inte riktigt att se på bilden dock. Tänker att det borde gå att limma fast sockeln igen, inte säker på hur jag ska gå tillväga för att komma in i utrymmet där bakom. Måste jag demontera hela fläkten tror ni, eller kan man lösa det på något smart sätt?

Har fotat underifrån också, borde bara va att lossa på samtliga skruvar för att få ner hela fläkten? Lite rädd att det ska rasa ned plötsligt rätt ner i spishällen under bara.
 
  • Kökshylla med smuts, synligt undrelement av en ugn och knivar i hållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad kommersiell mikrovågsugn med synlig interiör, metallisk, sliten, sticker ut från skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläkt i rostfritt stål över spis, vita kakelplattor i bakgrunden, köksredskap syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Aruvido Aruvido skrev:
Jag skulle byta lampa i köksfläkten och när jag försökte trycka dit den nya lampan så lossnade själva sockeln och åkte in igenom hålet. Tycker att det ser ut som att det ska vara små 'clips' som ska hålla fast sockeln som har gått sönder och fallit bort, går inte riktigt att se på bilden dock. Tänker att det borde gå att limma fast sockeln igen, inte säker på hur jag ska gå tillväga för att komma in i utrymmet där bakom. Måste jag demontera hela fläkten tror ni, eller kan man lösa det på något smart sätt?

Har fotat underifrån också, borde bara va att lossa på samtliga skruvar för att få ner hela fläkten? Lite rädd att det ska rasa ned plötsligt rätt ner i spishällen under bara.
mycket vanligt du måste byta sockeln då den har av ålder vittrat sönder, den du har är ju helt kass och farlig enligt bilden
 
Det ser ju på bilden ganska enkelt ut att ta ner fläkten. Jag har lite dålig erfarenhet av att reparera köksfläktar eftersom de brukar vara så äckliga inuti. Det dryper av fett. Och skall du limma fast lampsockeln så måste du göra rent ordentligt. Men går det att få tag på en ny sockel som reservdel kan det ju vara värt ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.