Gammalt hus utan någon eldosa i taket där en gammal lampkontakt (hona) hänger direkt i FK. Röret mynnar ut precis där, och 3-4cm sladd.

Är det ok att göra på samma sätt när jag drar om elen, eller är det enda rätta ett utanpåliggande lamputtag? Detta får inte plats i lampan som hängde där innan, så hur löser jag detta på smidigast sätt isåfall?
 
Det bästa är helt klart att smäcka dit ett uttag.
 
Jag har uppfattat att man gör så fortfarande, framförallt vid renovering av äldre installationer.

Formellt så är det två fel på det.

1. Lös FK får inte gå öppet.
2. Trådarna är inte dragavlastade i andra änden.

Från början, med den gamla typen av lampkontakter (symetrisk 3 polig, utan jord) så var det ingen dragavlastning i kontaktänden heller.

Det man kan göra nu, är att dels använda en modern kontakt med dragavastning, dels trä en PVC slang över trådarna. Då återstår visserligen att det saknas dragavlastning av trådarna i den dosa de kommer från, ev. kan man kanske fixa det också med en "dragavlastare för dosa". Men jag har uppfattat att de flesta elektriker nöjer sig med den moderna kontakten, och att även PVC slangen nästan är överkurs.

Bara detta att få dit en kontakt med dragavlastning är ett stort säkerhetslyft. Vi hade de gamla utan avastning i de flesta rum tidigare. Hände mig flera gånger vid armaturuppsättning att trådar helt enkelt lossnade ur kontakten. Vi ett tillfälle sprätte den iväg och träffade min hand, så lagom kul när man balanserar på en stol, med en tung armatur, och försöker lirka in armaturens krok i takroken.
 
Redigerat:
Jag sätter ALLTID upp ett riktigt lamputtag, skulle det vara så att lampan kommer lite lägre är det bara att acceptera eller byta lampa. Lamputtag direkt på fk är i mina ögon ett stort NO NO då det är en av dom vanligaste felkällorna, jag tror inte jag någonsin sett ett hängande lamputtag där inte minst en tråd suttit löst.
E18950xx är dom jag föredrar.
[h=2][/h]
 
elmont skrev:
Lamputtag direkt på fk är i mina ögon ett stort NO NO då det är en av dom vanligaste felkällorna, jag tror inte jag någonsin sett ett hängande lamputtag där inte minst en tråd suttit löst.
Är det verkligen så illa när det gäller lamputtag med dragavlastning?
 
Nej, men de takuttag "kulotaklock" som finns numer är en bättre lösning, man undviker att böja och röra på tåtarna i den fasta installationer för det är de inte avsedda för.
 
Lamputtag med dragavlastning är avsedda för lampsladdar, inget annat.
 
elmont skrev:
Lamputtag med dragavlastning är avsedda för lampsladdar, inget annat.
Men om man idag har FK ut ur rör med en gammal, ej dragavlastad, hona. Är det då fel att ersätta den med en sån här?
lamphona.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser ju inte vad det är :surprised:
 
En "fladdermus", lamputtag.
 
Jag tycker det, uttaget är avsett att anslutas med "sladd", fk är avsedd för fast montage kombinationen blir dålig naturligtvis inte sämre än den g:a "honan" men inte bra. Det står ju även i monteringsanvisningen att den ska monteras på sladd. Då skulle jag hellre sätta ett http://www.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr365240000, men som jag sagt tidigare jag sätter ett av typ http://www.jula.se/lamputtag-400210.
 
Är inte dessa takuttag ganska unika för Sverige (ev norden) medans övriga världen enbart har FK som hänger ut från ett rör?
 
Tack för alla svar. Att sätta utanpåliggande dosa med krok funkar tyvärr dåligt då det inte matchar lampans utformning. Det får bli ett utanpåliggande uttag och så behåller jag den befintliga kroken.
 
Bild enligt #8 är korrekt.
Kör på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.