En tanke slog mig precis. Har ritat in ryggåstak i både vardagsrum o kök....innebär det att vi inte kommer kunna ha några takhängande lampor? Det måste väl se helkonstigt ut eller?? Är det då bäst att kalkylera om vår redan ansträngda budget och sätta in fler spottar? Har ni bilder så visa gärna hur ni med ryggåstak har det!:)
 
Jag har tänkt mig snygga runda lampor i ståltråd och ljusslinga som hänger i en snygg kedja från taket.
Opaler
 
Tack för ditt svar, du har inte någon bild på hur det kunde se ut eller någon sida man kan kolla på? Det blir ju väldigt lång kedja....men det funkar kanske?
 
Vi sitter i samma sits med vårt hus vi ska bygga så jag går själv och klurar på samma sak. Jag vill inte borra upp en massa spottar i taket då man kanske ledsnar på dessa sedan. Dessutom vill man inte förstöra den fina taklinjen man får i ryggåsen. Som jag planerar nu får det bli lamputtag längs med väggarna på lämpliga ställen, här placeras sedan utanpåliggande spottar/lampor som riktas uppåt. På detta viset använder man hela taket som en reflektor.

Kommer även att placera lamputtag högst upp i nock på utvalda ställen. Kanske även lamputtag där man "vet" att det kommer att komma ett bord tex.
 
Vi ska ha spottar i fönstren i vardagsrummet och därför vet jag inte riktigt om jag vill ha dem i taket också.....men som du sa peter.holm så får man ha mycket vägglampor kanske.....men ni andra då som har ryggåstak men har hängande lampor från taket...hur ser det ut????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.