Jag håller på att planera mitt nya kök, och eftersom det är en stor gammal gård så tänkte jag göra om det mörka 80-talsköket till ett lantkök/herrgårdskök i sekelsskiftesstil..

Men jag har lite svårt att hitta lampor som passar in i stilen.

Jag har hittat den rätta belysningen för matplatsen, men jag behöver en bra arbetsbelysning i köksdelen.

I ena änden av av köksdelen ska jag ha en bardisk, och den tänke jag belysa med små skomakarlampor.

Så här ser de lampor jag tänkte använda till matplatsen ut.
Det är elektrifierade fotogenlampor från Karlskrona Lampfabrik.

N409HV-520.jpg
N317HV-520.jpg

Men jag tänkte att eftersom flera andra här bygger lantkök så kanske jag kan få något uppslag för arbetsbelysning/städbelysning.
 
Kan inte låta bli att visa min kökslampa som hänger över arbetsbänken, när du nämner skomakarlampor ;) Just den här "skomakarlampan" tycker jag är underbar, den kommer från Gysinge och har en sån där fin svart, tvinnad elkabel, ordentligt djup skärm som gör att man aldrig bländas av den även om man har ganska stark glödlampa och står nästan under den samt en perfekt balanserad hissanordning som gör det lätt att variera höjden på lampan :D
För övrigt när det gäller städljus så har åtminstone jag kommit så "långt" att jag helst behöver mer än glödlampsljus ;) och vi har ju ingen gammal genuin gård utan ett nybyggt hus så vi har satt spottar i taket, dessa går iof. att göra väldigt diskreta MEN tidstypiska det är dom ju def. inte så det kanske inte är vad du tänkt dig däremot ger de oslagbart allmännljus och faktiskt även "mysljus" om man använder dimmer.
Det enda jag kan komma på i nuläget är annars sådana där lampor med helrund glaskupa på rak mässingstång som kan sättas som "städljus" ute i rummet( blev konstig beskrivning, är det nån som fattar vilka jag menar :-/)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Just den här "skomakarlampan" tycker jag är underbar, den kommer från Gysinge och har en sån där fin svart, tvinnad elkabel, ordentligt djup skärm som gör att man aldrig bländas av den även om man har ganska stark glödlampa och står nästan under den samt en perfekt balanserad hissanordning som gör det lätt att variera höjden på lampan :D
Jag surfade runt på Gysinges hemsida och det fanns många fina saker där, men oj va dyra dom var...

500:- för en svart bakelitströmbrytare... Jag har säkert 20 sånna liggandes ute i laggårn´. Å 800 för ett sånt där äldre lås med stor
nyckel, även sånna har jag flera liggandes...

Jag sitter ju på en guldgruva... måste öppna en webbshop å tjäna storkovan tror jag ;D
 
Mr_Smurf skrev:
Jag surfade runt på Gysinges hemsida och det fanns många fina saker där, men oj va dyra dom var...

Jag sitter ju på en guldgruva... måste öppna en webbshop å tjäna storkovan tror jag  ;D
1. Ja, tyvärr dom har jättemycket fina grejer, men dyyyyrt är det :'(

2. Jaaaa ;D gör det, jag kan säkert hitta nåt i din shop ;)

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.