Hjälp en novis:

Jag har satt upp en krok i taket för att "flytta" på min taklampa. Det fungerade jätte bra. Men, efterssom sladden nu går längs med taket till kroken så kan jag inte längre dölja den lilla sladdhärvan och stickkontakten med hjälp av en vanlig kåpa längre.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är egentligen väldigt enkelt. Jag tror att alla, som har tummen mitt i handen, flyttar lampor på det här sättet.

Min fråga: Finns det några kåpor som fungerar med "sneda" sladdar?
 
Tack. Men jag letar efter någonting som kan dölja sladdarna/kroken på lamputtaget.
 
Aha, jag läste lite fort. Tänkte att det bara var ett rörutlopp med FK i taket.

//Patrik
 
Precis vad jag letar efter. Fast jag behöver en för sneda sladdar. Finns det?
 
Perfekt! Den ser iofs lite trång ut (det skall få plats lite sladd, sockerbit och krok) men det kanske går. Jag skall gå förbi och titta på den idag.

Men om man hänger den i kroken, då täcker den inte hela vägen upp till taket - eller?
 
Vad menar du med sneda sladdar? Att sladden ska gå ut från sidan av kåpan till armaturen?
 
Sladden går idag från lamputtaget till en krok ca 1 meter bort i taket. Därför blir sladden sträckt däremellan. Det är det jag menar med "sned sladd". Fast rätt benämning kanske är horisontell sladd, till skillnad från lodrät sladd - som är det normala.

Det jag behöver är alltså någonting som täcker själva kroken och sladdhärvan som är vid lamputtaget.
 
Kupan i Clas Ohlson-länken kommer fungera bra. Den har en fjäder som klämmer fast den mot taket och sladden sticker ut under kanten. Du kommer mer än väl att få plats krok, sockerbit och sladd (såvida det inte är flera meter extra sladd).
 
Klipp/tälj ur kåpan en aning för sladden.
 
kia2 skrev:
Perfekt! Den ser iofs lite trång ut (det skall få plats lite sladd, sockerbit och krok) men det kanske går. Jag skall gå förbi och titta på den idag.

Men om man hänger den i kroken, då täcker den inte hela vägen upp till taket - eller?
Även om man gör ett litet uttag för sladden i sidan på kåpan så är det svårt att få en perfekt anslutning mot taket. Försök med att sträcka sladden maximalt och skruva sedan fast kåpan.
 
Hade en bild på en lampa jag satte upp hos mitt ex, som en förklaring vad det hela handlar om.
 
  • DSC00005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när vi började med att lägga upp bilder på våra egna lösningar så visar jag väl min då.

Istället för att ha sladden hängades bara så använde jag "klisterfittor" och strippade fast den i taket. Inte heelt enligt reglerna, men jag ser inget större fel med det.

359200975353P5142.jpg

0c9200975433P61df.jpg

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.