Hej,
Till att börja med så hatar jag allt med el och använder en elektriker så fort det överstiger mitt förstånd, vilket det mesta gör.

Nu bor jag i ett hus med jordade uttag överallt. Min fru hade köpt två skärmar i glas och Ikeas standardupphäng som är ojordat samt Ikeas ojordade lamppropp med 15cm kabel.

https://www.ikea.com/se/sv/p/hemma-upphaeng-svart-40386590/

https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojordad-vit-62005210/

Jag har ju läst på om dubbelisolering men vad gäller med lampupphängen? Får jag ha sådana i mitt vardagsrum eller ska jag egentligen ha någon form av jordat lampupphäng? Blir inte klok när jag läser på Elsäkerhetsverkets sida heller.

All hjälp mottages gärna!
 
Upphängningsanordningen är av plast och kan ej jordas och har ej jordanslutning (framgår av manual).
Kör på de grejor du har köpt.
 
Du har en klok fru som köpt rätt grejor.

Protte
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Tack för svar!

Om jag då ändå skulle vilja ha en textilsladd t.ex. istället, då den skall löpa från väggen, är jag då tvungen att köpa en jordad kontakt som man kan öppna och inte ha jord så att säga.

En vanlig öppningsbar ju ett ojordad saknar hål och Ikeas variant ovan där en del är bortfasad för att passa ett jordat uttag har jag inte hittat.
 
Alla uttag ska idag vara skyddsjordade, så om du tillverkar en kort skarvsladd med lampkontakter så ska dessa kontakter vara skyddsjordade, både stickpropp och uttag. Men om du förlänger lampans anslutningssladd så blir den en del av lampan och det är då lampan som styr ifall stickproppen ska vara skyddsjordad. Längre sådana med gammal ojordad stickpropp finns, dock inte textilomspunnen:
https://www.clasohlson.com/se/Lampsladd-3-m-med-lampkontakt/p/36-3996
I värsta fall kan man skarva lampsladden: https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsplint-2-pack/p/36-4257

Angående användning av jordad eller icke jordad lampa så är valet fritt så länge som allting är i sin ordning.

I rum med jordade uttag får både jordade och dubbelisolerade lampor användas. Dubbelisolerade lampor ska inte skyddsjordas då de inte använder något skyddsjord. De skyddsjordade uttagen erbjuder skyddsjord till de apparater som vill ha det.

Likaså, i (gamla) rum med ojordade uttag får både jordade och dubbelisolerade lampor användas. Lampor som är avsedda att skyddsjordas får där ingen skyddsjord av uttaget, men det är ok då skyddet består av de isolerande golvet och väggarna.

Den ena kombo som inte är tillåten är användning av riktigt gamla ojordade apparater i moderna rum med skyddsjordade uttag. Dessa apparater har den gamla typen stickpropp som inte passar i ett skyddsjordat uttag så det löser sig, men lampor kan ha en kontakt som passar.

Tyvärr verkar de nya, fina, standardiserade och säkra DCL-lamppropparna medföra att Ikea slutat sälja lampor med stickpropp ... :rolleyes: DCL är inte det enda påhitt i modern tid som slår fel. Än värre, tittar jag som hastigast på ikea-länkarna för armatur och stickpropp finns där ingen information om vad armaturen kräver för typ av stickpropp. Kanske ska man förstå att Ikea inte längre säljer armaturer som ska skyddsjordas? Verkar som att denna fråga kommer att bli vanlig på detta forum...
 
IKEA säljer armaturer som ska skyddsjordas iaf förra veckan.

Att sätta en jordad stickpropp på en tvåledarkabel till endubbelisolerad armatur/apparat har ältats här i åratal.
Jag säger bara att en onyttjad metallbit (skyddsjordsblecket) ska inte hindra att ansluta dubbelisolerade saker.

Protte
 
Ursäkta det sena svaret, men gjorde enligt instruktion här och det blev riktigt lyckat.

Tack för utförliga svar!

Jag kan ju kasta in mitt nästa dilemma här och se om någon nappar på det med. Frun har köpt följande dubbelisolerade armaturer att ha i fönstren. Hon tänkte inte vid köpet på att det satt en Eurokontakt på dem och inte lampkontakt.

Till frågan. Om jag skulle knipsa den kontakten och sätta en vanlig lampkontakt för att kunna ha dem i lamputtagen ovan fönstren, bryter jag några uppenbara regler då? Antar att eurokontakten är isolerad av en anledning.
 
  • Dubbelisolerad armatur med Eurokontakt och lång vit sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra. Man får anstränga sig för att komma på något det bryter mot.
 
K klasses skrev:
Till frågan. Om jag skulle knipsa den kontakten och sätta en vanlig lampkontakt för att kunna ha dem i lamputtagen ovan fönstren, bryter jag några uppenbara regler då? Antar att eurokontakten är isolerad av en anledning.
Ja somliga kommer att hävda att du bryter mot regler.
- Somliga kommer att hävda att CE-märkningen faller, men det spelar ingen roll för dig så länge du inte "tillverkar" en massa sådana lampor och säljer i butik.
- En lamppropp är klassad för 6 A. I detta fall sitter en europropp som är klassad för 2.5 A så då går det bra. Men skulle det ha suttit en schukostickpropp på lampan så måste man kolla att den inte drar mer än 1300 W. Detta är ju långsökt, men visar ändå på faran med tumregler.
- Eftersom det sitter en "dubbelisolerad" stickpropp på lampan, och att lampan dår i sig är dubbelisolerad, så vore det rätta att montera en dubbelisolerad (ojordad) lamppropp. Men sådana finns inte lösa... Det närmaste kan kommer är denna med en kort sladdstump.
Europropp med kort sladdstump för anslutning av lampa, ojordad och dubbelisolerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- De finns även med längre sladd, så det rätta vore att byta hela sladdstället ända fram till lampan.
- Alternativet är att montera en jordad lamppropp som finns lösa, vilket är det enda alternativet om det är de nya DCL-uttagen du har i huset. Detta kommer också somliga att ha synpunkter på, men återigen ingenting att bry sig om för eget bruk. Den gamla sortens ojordade passar inte i jordade lamputtag.

Europropp klassad för 2.5 A för elinstallationer, vit, ojordad och dubbelisolerad. En vit ojordad europropp rated för 2.5 A med två metallpinnar och skruvar, isolerad med plast.
- Det som verkligen gäller är att den nya stickproppen monteras med omsorg så att det inte glappar och ställer till med något.
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.