Tvättmaskinsbrytare på vägg kopplad till en vattenvärmare, röd lampa, inget varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en "tvättmaskinsbrytare" som är kopplad till en enhet som värmer vatten on-the-go till ett badkar (se bild). Lampan till brytaren lyser inte och det kommer inget varmvatten i badkarskranen men jordfelsbrytarna har inte lösts ut. Kan man dra slutsats om orsak utifrån detta? Är på sommarställe och kan inte testa ström med multimeter.
 
Om lampan inte lyser samt att det inte kommer fram ström. Har du kollat säkringen?
 
Menar du säkring i själva strömbrytaren, jag kollade i dosan men hittade ingen ? Jag har som sagt kollat jordfelsbrytarna.
 
Jordfelsbrytare och säkring är olika saker.
 
Ok, men brukar det sitta säkringar i den här typen av strömbrytare? Jag kunde inte se någon, men i så fall får jag leta noggrannare.
 
Düsseldorff
Kolla säkringen i proppskåpet.
 
  • Gilla
Oxbringa
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kolla säkringen i proppskåpet.
Jag har mig veterligt inget proppskåp, det är utbytt mot jordfelsbrytare för flera år sen. Eller har man alltid proppskåp kvar?
baltaxyz baltaxyz skrev:
Ok, men brukar det sitta säkringar i den här typen av strömbrytare? Jag kunde inte se någon, men i så fall får jag leta noggrannare.
V
 
En jordfelsbrytare är ingen säkring. Det måste finnas säkringar i elanläggningen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E etompau skrev:
En jordfelsbrytare är ingen säkring. Det måste finnas säkringar i elanläggningen.
Alltså, det finns de tre huvudsäkringarna i ett skåp på utsidan, något annat känner jag intebtill. Men då får jag väl leta (förra ägaren sa också att det bara fanns två uppsättningar jordfelsbrytare och huvudsäkringarna, men han har kanske fel då)
 
baltaxyz baltaxyz skrev:
Alltså, det finns de tre huvudsäkringarna i ett skåp på utsidan, något annat känner jag intebtill. Men då får jag väl leta (förra ägaren sa också att det bara fanns två uppsättningar jordfelsbrytare och huvudsäkringarna, men han har kanske fel då)
Ja han har fel. Alla elprylar i en fastighet måste matas via säkringar, säkringar som är kopplade "efter" huvud/mätarsäkringarna.
Antalet säkringar beror på hur stor fastigheten är och hur mycket eluttag/belysningspunkter/maskiner som är installerat.

Ta en bild på jordfelsbrytarna så kanske "bilden klarnar".
 
Jag gissar att en av de enheter jag kallat jordfelsbrytare egentligen är huvudcentral med automatsäkringar? Se bild. Här har i alla fall i så fall inga säkringar gått (vilket jag gissar indikeras av nedfällda brytarknappar)
 
  • Huvudcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare; alla brytare i uppfällt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att du blandar ihop dvärgbrytare (säkringar) med jordfelsbrytare. De påminner lite om varandra. Borde sitta i samma kapsling men inte alltid.
 
Inringad är jordfelsbrytaren. Finns det något annat som inte fungerar som det ska?

Elektriskt säkerhetsskåp med inringad jordfelsbrytare bland säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, allt annat fungerar. Edit: eller, förresten, badrumsfläkten verkar inte heller fungera ifall den, vilket jag tror, styra via en vanlig strömbrytare på väggen.
 

Bästa svaret

Då kanske brytaren gått sönder. Ta in en elektriker som får felsöka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.