Hej!

Har köpt spolights till köket.
Denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/baeve-led-takskena-3-spots-vit-40399719/

monteringsanvisning: https://www.ikea.com/se/sv/assembly...ing-track-3-spots-white__AA-2090079-3_pub.pdf

När jag tar bort täcklocket från taket är det väldigt många kablar (misstänker att det är förberett för om man önskar många spotlights i köket eller så).

Det jag blir lite fundersam på är att alla sladdar utom en uppsättning är tvinnade koppartrådar, en uppsättning består av en grov koppartråd.

På spotlighten så ska det bara kopplas in en blå och en brun, från taket går det en blå, svart och gröngul jord.

Vad gör man med jorden och spelar det någon roll vilken av de blå svarta man koppar på (givetvis tar man de som kommer från samma kabelhärva).

Jag behöver förlänga lampsladden då de direkt från taket inte är tillräckligt långa.
Är det något speciellt man bör tänka på, eller kan jag på enklaste sätt montera in blå mot blå och brun mot svart i sockerbiten och låta jorden hänga fritt?


Elkablar ur en takdosa med två skyddade blå trådar, en jord och lösa svarta och bruna trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkabel med blå och brun ledare hålls framför en anslutningsklämma mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lamparmaturen är nog dubbelisolerad och då ska ingen jord anslutas till den -- den torde vara försedd med denna symbol med dubbla kvadrater på någon märkskylt som anger att den är dubbelisolerad:
Symbol med dubbla kvadrater som anger dubbelisolerad armatur.

jag gissar att de nakna ledningarna gick till den tidigare armaturen och behöver förlängas en liten kortare sträcka -- jag skulle ha skarvat med en stump vit lampsladd, alltså med två lager isolering -- inte skarva med "enkeltrådar"

jag skulle ha skarvat med wago-klämmor, finns bland annat hos Classe, Jula: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/p/36-6520

och om det finns en naken jordtåt uppe i takdosan för jord (fast jag ser den inte på fotot) skulle jag terminerat den tåten genom att sätta en wago på den också, utan att vidareansluta den till något
 
B bryggarebob skrev:
När jag tar bort täcklocket från taket är det väldigt många kablar (misstänker att det är förberett för om man önskar många spotlights i köket eller så).
Takdosor brukar användas som central fördelningspunkt i rummet, med inkommande matning och rör ut till uttag och strömbrytare.
B bryggarebob skrev:
Det jag blir lite fundersam på är att alla sladdar utom en uppsättning är tvinnade koppartrådar, en uppsättning består av en grov koppartråd.
Jag förstår inte vad du menar och din bild förklara heller inte vad du ser.
B bryggarebob skrev:
På spotlighten så ska det bara kopplas in en blå och en brun, Nej så är det inte. Ingenting kopplas in med en "brun" och en "blå". Man kan anta att lampan vill ha fas (tändtråd) och nolla. Vad de har för färger i ditt hem är ointressant. Lampan kan också vilja ha skyddsjord. Du ska leta efter märkskylten och leta efter märket med dubbelkvadraten som harka visa. Finns den inte och om det finns en plint för skyddsjord i lampan, och om rummet är fuktigt, eller torrt med skyddsjordade vägguttag, då ska även lampan skyddsjordas.
B bryggarebob skrev:
från taket går det en blå, svart och gröngul jord.
Vad vet du om dessa tre ledare? (någon lös skyddsjord syns inte på bild). Både svart och blå ser ut att komma direkt från ett rör in til dosan. Du ska endast koppla in något mot dessa ledare om du vet att detta är tändtråd och nolla, och ifall skyddsjorden är skyddsjord.

Jag skulle rekommendera att du låter en elektriker montera ett lamputtag där vid dosan. Du bör undvika att koppla in en lampsladd direkt i dosan. Du måste ju ändå låta reda ut vad du ser i dosan.

B bryggarebob skrev:
Vad gör man med jorden och spelar det någon roll vilken av de blå svarta man koppar på (givetvis tar man de som kommer från samma kabelhärva).ag behöver förlänga lampsladden då de direkt från taket inte är tillräckligt långa.
Är det något speciellt man bör tänka på, eller kan jag på enklaste sätt montera in blå mot blå och brun mot svart i sockerbiten och låta jorden hänga fritt?
Det är av yttersta vikt att man har koll på skyddsjorden. Det har stor betydelse att den hanteras korrekt. En utgångspunkt är som sagt detta rum, ifall det är gammalt med ojordade vägguttag eller inte.
 
Tack för svar.

Blir nog att kontakta en elektriker till veckan som får kika på det.

När jag kollade nu igen så ser jag att det utöver gul/grön, svart och blå kabel även finns en ensam vit kabel som hänger fritt, vad kan det vara för någon kabel?

Kanske syns bättre nu, vad jag menade med tvinnade kablar och en ensam grövre.

Elektriska kablar i olika färger som sticker ut från ett hål i väggen, med en vit kabel hängande separat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Eluttag med ej anslutna kablar i olika färger, inklusive en vit kabel, hänger löst mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.