Jag har en gammal lamino-stol som jag gärna skulle vilja få i brukbart skick. Limningen i de olika skikten i böjträt har spruckit i själva böjen mellan sits och ryggstöd.

Jag har försökt med lite olika taffliga amatörlimförsök men det spricker så fort man använder den.

Fel lim och svårt att få in limmet i de fina sprickorna misstänker jag

Är det någon som har några kreativa idéer innan jag helt sonika misshandlar stolen med ett böjt metallstöd från varje håll med skruv och mutter igenom?
 
Å det där är inte så lätt. Du måste använda lamineringsepoxy efter som du har gamla limrester och du måste värma limmet och trät men inte varmare än 65-70 grader för då pajar epoxilimmet samt vara försiktig med ytbehandlingen. . Och du måste böja upp limfogen och försöka rensa bort gammalt lim så gott det går utan att förstöra träet så mycket. Det stora problemet är att det är dåligt limmat från början annars brukar det inte spricka upp i limningen. Så då måste man försöka stoppa det och då behövs det injiesera lim i små hål man borrar. Och där behöver man nog veta vart man skall borra. Kolla med förstorings glas längs limningen mellan lamellerna samtidigt som man böjer mot kurvan för att se vart det kan tänkas gå upp.

Men det finns folk som inte gör annat än att laga möbler tex möbelsnickere möbelkonservator. kanske någon tapetserare med snickarkunskaper. Har man aldrig gjort något liknande och inte har någon erfarenhet av epoxi så rekommenderar jag att du kollar med någon ovanstående om dom kan visa dig hur man kan gå till väga. För trots alt så kostar en sådan stol 10000 och gör man fel är det inte kul.

Pär
 
  • Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
Ajdå, låter pilligt. Tipset att kolla upp med en som kan ska jag definitivt använda, och kanske höra vad det kostar att leja bort det med. Så lägger jag tiden på att snickra på huset istället för att förstöra en fin stol :)...
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Brukar man inte använda vakumpåsar för att dra in limmet i dyl lagningar?
 
Det är inte brukligt men har man den möjligheten och det fungerar är det definitivt bra.

Pär
 
Vakumpåsar? Hur gör man med dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.