Hej!

Jag och min sambo har köpt hus och vill lägga in laminat på nedervåningen för att slippa en tråkig plastmatta.
Under plastmattan är det frigolit, och på anticimex lät det inte som några bra idé att lägga laminaten direkt på plastmattan.

Hur gör man?

Tacksam för tips!!

 
har för mig att det stod på instruktionerna till vårt laminatgolv att det gick bra att läggas på det mesta förutom heltäckningsmatta typ...
huvudsaken är väl att underlaget är jämnt, golvgips är ju smidigt att lägga under golvet... golvfirman ni handlar av vet säkert hur ni kan göra!
 
Hemmakatten
Om erat nuvarande golv ligger enbart på frigolit så är det inte konstigt att Anticimex tyckte det var fel. Antar att det är besiktning vid överlåtelse du pratar om.

Ovanpå frigoliten måste finnas trägolv/golvspånskiva. Det går inteatt lägga plastmatta direkt på frigoliten. Hur trägolvet skall vara uppbyggt har jag inte tillräckliga kunskaper för, men andra här på forumetvet säkert.
 
Än om du lägger laminat så bör du ha underlagsfoam så att golvet inte klapprar när du går på det. Det där med frigolit direkt under plastmattan lät konstigt :surprised: Håller med hemmakatten att det borde finnas typ trägolv eller spånskiva under :-/
 
Tack för alla svar! Givetvis är det träreglar under golvet. Men besiktningsmannen sa någonting om frigolit och flytande golv.

Det var så mycket att ta in under dessa besiktningstimmar, och nu kommer alla frågor i efterhand och självklart är det semestertider.

Menar han kanske att man måste rycka bort plastmattan och lägga en sån där filt under, för att det ska "andas" eller varför kan man inte låta plastmattan vara kvar, så brukar man väl göra annars?

 
Ett laminatgolv, ex clic 7mm går alldeles utmärkt att lägga på plastmatta. Har du golvvärme i bjälklaget? I så fall kanske mattan ska bort?

Ett flytande golv består av frigolitskivor och spånskivor, är det reglar kallas det för bjälklag/trossbotten har jag för mig? Besiktningsmannen kanske tyckte att du skulle ta bort reglarna (trä i/på betong kan ge upphov till mögelangrepp=Anticimex avdelning) och lägga flytande golv istället?

/me
 
Någon som har erfarenhet av att lägga laminat på detta underlag?
Det var mycket information som skulle in när vi besiktade, men vad jag förstod så var detta en vanlig grund som användes än idag. Huset är byggt 1978.

 
Grunden är standard som du säger och används  ibland idag, tror inte man har det när man väljer golvvärme dock. Ovanpå betongen ligger frigolit, sedan spånskivor och golvmaterialet. Ofta är innerväggarna satta efteråt (gäller mest en-planshus) men man kan också ha flytande golv i enskilda rum.

Du kan lägga direkt på plasten, använd underlagsfoam och följ instruktionerna för klick-golvet. Det går alldeles utmärkt. En del tycker att laminatgolven ger ett hårt ljud när man går på det, det kan också kännas kallare än ex parkett o trägolv. Om man använder Pergo med stegdämpare (filt på undersidan) + foam blir det iaf tystare att gå på. Tänk bara på användningen av rummen du lägger i. Det har diskuterats tidigare på forumet http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28972

Lycka till
/me
 
Tack Kjell för fina svar!

Golvvärme är inte aktuellt så det kan nog fungera att lägga direkt på. Det enda jag oroar mig för är att golven knarrar ganska mycket i dagsläget, försvinner det när man lägger laminaten på, och foamen emellan eller blir det bara värre tro?

Ska kolla tråden du tipsade om,

stort tack!

/Yankee
 
Om det knarrar i golvet kan det bero på att det finns vissa "ojämnheter" i bjälklaget (träbjälkarna kan vara lite vridna eller svikta) men om du har flytande golv så har du inte träbjälklag. Vad knarret beror på i ditt fall vet jag inte riktigt men tror att tyvärr försvinner inte knarret med foam o laminat om man har träbjälklag. Kanske kan det bli lite lindrigare i ditt fall med flytande golv.

Har fått tips tidigare på forumet hur man kan motverka stegljud o kanske också knarr http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23394

Hoppas det blir ett bra resultat till slut.

/me

 
Den som lever får se, golvet läggs i skrivande stund;)

Tack för alla fina svar

/Yankee
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.