Jag ska lägga laminatgolv hemma och första raden går förbi min altandörr. Men dörren är lite längre in än innerväggen (se bild för att förstå min lite konstiga förklaring 😅)
Min fråga är om jag ska kapa ur en liten bit ur golvet (och behöva göra det längs med hela första raden, 6 st ”plankor”) eller om jag ska lämna det och lägga någon form av sockel/list där?
Instruktionerna säger att det ska vara 12 mm mellan vägg och golv som rörelsefog så det skulle handla om 1,7 cm som saknas 😅

Jag har inte lagt golv förut och tänker spontant att jag löser det men en liten list eller sockel men jag skulle gärna få råd från någon mer erfaren 🙏🏻
 
  • Laminatgolv som lagts nära en vit altandörr, där dörren är djupare insatt än väggen. En orange distans syns mellan golv och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laminatgolv lagt framför en altandörr med en springa på 1,7 cm mellan plankorna och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket ska bort på sista raden?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
För att förtydliga det Demmpa far efter...

När man lägger laminatgolv så vill man inte att varken första eller sista raden ska vara väldigt smal. Därför räknar man hur många plank man behöver för rummet så att det inte blir t.ex. en 5 cm planka på slutet. Ibland kan man ta upp detta i första raden istället, eller bägge raderna.

Mät ditt golv, du kanske ändå ska såga en plankrad och då kan det lika gärna vara den första.

Har du beaktat läggriktning i förhållande till ljusinsläpp?
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att förtydliga det Demmpa far efter...

När man lägger laminatgolv så vill man inte att varken första eller sista raden ska vara väldigt smal. Därför räknar man hur många plank man behöver för rummet så att det inte blir t.ex. en 5 cm planka på slutet. Ibland kan man ta upp detta i första raden istället, eller bägge raderna.

Mät ditt golv, du kanske ändå ska såga en plankrad och då kan det lika gärna vara den första.

Har du beaktat läggriktning i förhållande till ljusinsläpp?
Tack för förtydligande :)
Mitt rum är rektangulärt så för att känslan ska blir att rummet är större kunde man göra så här har jag googlat mig till 😅. Men jag vet faktiskt inte om det är det bästa nu när jag mätte upp rummet. Sista biten ska bara bli 10.5 cm mot väggen Kommer ju se lustigt ut kanske?
Jag ska tillägga också att väggen mitt emot väggen med altandörren så kommer både hall och kök i två smalare ”gångar”
Hur skulle jag göra med den sista biten där väggen slutar och golvet till hallen tar vid? Såga it vid väggen och låta resten av biten ”gå in” i hallen?
Tusen frågor nu 🙈


Jag kanske borde lägga det åt andra hållet ändå även om rummet kanske känns mindre. Jag bifogar en film (från mitt i renoveringskaoset😂)så förstår ni hur planlösningen är.
 
tommib
Jag har lite svårt att se hela den ytan som golvet ska täcka men jag tror att du ska planera in avbrott i golvet där som du täcker med lister. De flesta golvtillverkare anger en maxbredd/längd för golven. Anledningen är att trämaterial rör sig med luftfuktighet och temperatur och du riskerar att få golv som reser sig i bucklor om det är för stora ytor.

Jag hade också gjort färdigt taken först innan jag lägger golv. Faktum är att jag hade gjort färdigt typ allt annat innan golvet för att slippa tänka på det när man går ut och in med skitiga skor och verktyg.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
R
M Madelene Östman skrev:
Jag ska lägga laminatgolv hemma och första raden går förbi min altandörr. Men dörren är lite längre in än innerväggen (se bild för att förstå min lite konstiga förklaring 😅)
Min fråga är om jag ska kapa ur en liten bit ur golvet (och behöva göra det längs med hela första raden, 6 st ”plankor”) eller om jag ska lämna det och lägga någon form av sockel/list där?
Instruktionerna säger att det ska vara 12 mm mellan vägg och golv som rörelsefog så det skulle handla om 1,7 cm som saknas 😅

Jag har inte lagt golv förut och tänker spontant att jag löser det men en liten list eller sockel men jag skulle gärna få råd från någon mer erfaren 🙏🏻
Ja man brukar anpassa första raden så att den kommer in emot dörren…
 
T
M Madelene Östman skrev:
Jag ska lägga laminatgolv hemma och första raden går förbi min altandörr. Men dörren är lite längre in än innerväggen (se bild för att förstå min lite konstiga förklaring 😅)
Min fråga är om jag ska kapa ur en liten bit ur golvet (och behöva göra det längs med hela första raden, 6 st ”plankor”) eller om jag ska lämna det och lägga någon form av sockel/list där?
Instruktionerna säger att det ska vara 12 mm mellan vägg och golv som rörelsefog så det skulle handla om 1,7 cm som saknas 😅

Jag har inte lagt golv förut och tänker spontant att jag löser det men en liten list eller sockel men jag skulle gärna få råd från någon mer erfaren 🙏🏻
Eftersom att det är så lite som ska sågas bort så blir det väldigt lite spill på övriga bitar i den raden ifall du sågar till den, därför skulle jag eventuellt göra så.
Sen så kan man ju också faktiskt limma ihop en så liten bit. Det har jag gjort och aldrig haft några problem med den.
Däremot så skulle jag nog inte lägga en så stor yta utan att ha någon skarv. Det kommer vara risk för att det blir problem när det är så stor yta annars.
 
tommib tommib skrev:
Jag har lite svårt att se hela den ytan som golvet ska täcka men jag tror att du ska planera in avbrott i golvet där som du täcker med lister. De flesta golvtillverkare anger en maxbredd/längd för golven. Anledningen är att trämaterial rör sig med luftfuktighet och temperatur och du riskerar att få golv som reser sig i bucklor om det är för stora ytor.

Jag hade också gjort färdigt taken först innan jag lägger golv. Faktum är att jag hade gjort färdigt typ allt annat innan golvet för att slippa tänka på det när man går ut och in med skitiga skor och verktyg.
Allt annat är klart, det är en gammal film från tidigare i somras :)
Jag ska mäta igen men jag har för mig att jag har mätt en gång och att det stora rummet håller sig inom måtten. Möjligen att man ska tänka så där det övergår till kök och hall. Tack för din hjälp 🙏🏻
 
T TechChad skrev:
Eftersom att det är så lite som ska sågas bort så blir det väldigt lite spill på övriga bitar i den raden ifall du sågar till den, därför skulle jag eventuellt göra så.
Sen så kan man ju också faktiskt limma ihop en så liten bit. Det har jag gjort och aldrig haft några problem med den.
Däremot så skulle jag nog inte lägga en så stor yta utan att ha någon skarv. Det kommer vara risk för att det blir problem när det är så stor yta annars.
Jag har för mig att jag har mätt (men ska mäta en gång till) och utan håller sig inom måtten för hur stor ytan är men det är möjligt att det behövs mot hallen och köket.
Tack för ditt svar 🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.