Hej

Märkte här om dagen att toalett-dörren på övervåningen tar i golvet vid ett visst ställe när man ska öppna den...det visade sig att golvet buktar upp en aning precis där...tror det är mellan 2 skarvar. Vad kan det bero på?
Vi flyttade in för 4 månader sen och då var det inte så vad jag vet.
 
Det kan ha kommit vatten i skarven. Kärnan i en laminatskiva består normalt av en sorts MDF material som sväller av vatten. Även när det torkar så går svullnaden inte tillbaka helt.
 
Tjejen har svabbat golvet med lite vatten osv...kan det vara orsaken? Det är ju inte mycket vatten men det kanske räcker? Känns lite oroväckande att det är precus utanför toaletten...men det kanske bara är jag? :) Det är på övervåningen om jag inte hade sagt det innan.

Kan man göra något åt det?
 
Kan bero på att golvet inte har tillräckligt med utrymme att expandera mot väggarna, det skall finnas 5-8 mm runt om för att ta hand om värmerörelser. Du kan lätta lite på listerna och kolla hur det ser ut.
 
Men borde det inte bli på fler ställen då? Detta är bara på ett enda ställe...och golvet har legat ett, så vitt jag vet, minst 1 år. Ska kolla det där med listerna...
 
Nix, det behöver inte märkas på fler ställen. Det börjar där det är lättast, sedan fortsätter det där tills mer inte kan hända – först då händer saker någon annastans. Om det "behövs".

Normalt sett har man ca 10 mm "svällmån" (inkl elementrör m m) runt om när man läger ett golv, slarvas det med det kan det såklart bli lite trångt någonstans.

MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.