Hallå jag håller på och lägger ett laminatgolv i vardagsrum, kök och hall, ca 35k vm. Ska ha samma golv i alla rum. Det är IKEAS klickgolv utan lim.

Har en fundering över skarvning om det behövs eller inte. Mellan vardagsrummet och hallen är det en "dörröppning" utan dörr och inget foder och det är samma nivå på golven. Behöver man skarva laminatgolvet med en list när man kommer till öppningen? Eller kan man bara fortsätta att lägga? Skulle vara mycket snyggare utan trösklar eller lister, frågan är om det går fast att det är så stor yta? Eller vad kan hända? Hörde nån som sa att det kan bli spänningar i golvet om man lägger för stor yta?

Sen en fråga till. Framme vid köksskåpen sitter golvmonterade socklar på skåpen. Hur lägger man golvet snyggt där utan att behöva lister? Går det lägga mot sockeln eller måste det vara ett mellanrum?
 
Det råder delade meningar om huruvida skarvning i dörröppningar är nödvändig eller ej. Golvtillverkarna brukar avråda från genomgående läggning eftersom den smala passagen genom dörren kan bli utsatt för stora krafter om golvet rör på sig. Jag känner dock åtskilliga som lagt oskarvat golv genom flera rum utan problem. Själv skulle jag dock inte göra det. Hållbarheten beror också på vilken riktning golvet har genom dörröppningen. Om plankorna ligger parallellt med dörröppningen är det större risk att golvet spricker än om plankorna ligger vinkelrätt mot dörröppningen.

Angående golvmonterade socklar i köket: Du måste lämna en springa även här. Tycker du att det blir fult med en list kan du kanske sätta en ny "fusksockel" utanpå den gamla när golvet är på plats. Du kan t.ex. använda IKEA:s sockel efter att ha kapat den till rätt höjd. En annan variant är att göra täcka in den gamla sockeln med samma sorts laminatplankor som du lägger på golvet. Dessa är antagligen för tunna för att dölja springan mellan sockel och golv, men om du limmar dem med distansklossar mot befintlig sockel funkar det nog.
 
  • Gilla
softarn
  • Laddar…
Tack för tipsen. Lägger en skarvlist mellan hallen och vardagsrummet, verkar säkrast så. En ny fusksockel är en perfekt idé, då kan jag ju ändra färg med om jag vill, tack. Tur att forumet finns :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.