har fått ett problem på halsen som jag hoppas att ni killar och tjejer här på byggahus
kan hjälpa mig med

vi ahr lagt in ett mörkt afrikanskt valnötsgolv i våran lilla hall. problemet är att jag har fått en 10mm luftspalt mot tröskeln på 2 dörrar och vet inte nu hur jag ska göra för att täcka den skarven.
kan lägga in bild imorgon på problemet om så önskas.
men jag hoppas att ni här komma med råd på hus jag skall göra. har funderingar på
att endra sätta en nivålist men hur gör jag då på sidorna???? eller sätta dit en ny golvplanka ända fram till tröskeln.

mvh stefan
 
I två rum satte jag parkettbrädorna parallellt med trösklarna och utan något mellanrum alls. Det resulterade i att när fukthalten ökade under sommaren så uppstod golvknarr från tröskeln i det ena av rummen. Jag är ändå ganska nöjd eftersom det är snyggare än om jag hade behövt använda list för att täcka en luftspalt mellan parkettbräda och tröskel.
Om du delar min uppfattning kan du sätta en ny golvplanka ända fram till tröskeln.
 
Redigerat:
Vad är det för typ av tröskel? trä?
Det kan ju gå att byta ut den i sådana fall också och såga till en egen, tunn liten rackare som går på andra sidan karmen.. svårt att säga när man inte ser riktigt hur du har det. :)
 
dom 2 trösklarna som jag nämnde i texten går ut mot en inglasad terass och själva garaget.
terassdörren är en gammal ytterdörr från början där dom har byggt en terass efteråt.

garagedörren är ett måste att den tröskeln finns kvar för jag har ett kallras därifrån som jag inte har fått bukt med ännu.

första bilden är tröskeln mot den inglasade terasen
även den andra är det

tredje bilden är tröskeln mot garaget
även den fjärde bilden är det
 
  • DSC00035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av bilderna att döma så är ju trösklarna ganska höga och golvet är redan lagt. Jag skulle nog valt den enkla vägen att gera några lister som borras/skruvas i trösklarna, kanske limmas mot väggen. Ev betsa listerna för rätt kulör.
 
vilken sorts lister tänker du på då
 
nivå list eller betsad kvarts list
 
Precis som föreslås av andra så är det en kvartslist eller nivålist som gäller. För egen del så har jag lagt nivålister (som tar en liten nivåskillnad) när golvet hamnar i samma höjd som tröskeln. När skillnaden är så stor att jag kunnat få in en kvartslist så har jag lagt det i stället.
 
B
s.wiklund nästa gång du lägger så ska du tänka på hur du sågar
 
Det är ju dörrkarmen i sig som sticker fram och som verkar lite hög, så jag hade breddat ut tröskeln inåt rummet med nivålist... den där ser ju ut som perfekt för att dra i backen på en fredagskväll efter två glas rött... full fart ut på altanen.... BAAAAM.... :D

Jag hade nog nivåat ut med ännu mer djup och inte bara för att täcka glipan, utan tagit lite till samt eventuellt lackat/färgat allt, men man får väga säkerhet vs design givetvis :)
 
tjena allihopa
var idag ner till bahaus(stavning) och köpte en 17mm kvarts list som ska sågas till och läggas in imorgon och målas vit. bild på det kommer imorgon
tack allihopa för era svar angående mitt problem. kan säga att jag känner mig c:a 10 år äldre just nu på grund av det problemet. hehehehe
 
du gjorde nog helt rätt.. släng gärna upp en bild sedan när du är klar =) .. bara kul o se
 
det ska bli det.det lovar jag
 
hann inte få listerna på plats idag men lägger upp lite före bilder på hur dom ser ut nu.

vad tycker ni om resultatet??? så länge
 
  • DSC00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S. Wiklund

Ser ju bra ut. Blir dock intressant att se hur de korta, vita listerna ska kunna täcka fullt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.