Nu har man frågat olika personer och fått olika svar, kan någon här komma med facit?
Jag ska byta ut köket, skall man då riva det gamla och lägga nytt golv i hela rummet? Eller skall man installera köket först och sen bara lägga golv inntil alla skåp. Några säger golvet skall vara flytande, alltså inga tunga skåp ovanpå. Andra säger att man självklart ska lägga nytt golv i hela rummet.
Hur skall man göra?
 
Du ska absolut lägga golv i hela köket bl.a p.g.a att det annars kan bli problem när man ska t.ex. byta spis,diskmaskin och då ha en kant man måste lyfta över annars.Och eftersom du ska lägga laminat så är det inte mycket rörelser i ett sånt golv.Tänk bara på att lägga lite tätning i skarvarna eftersom det blaskas en del i köket.
 
Bra svar, hoppas nu att alla andra håller med :)
 
Japp, golv i hela köket.
 
Vadå för tätning i skarvarna? Något man kan skura ut i efterhand?
 
När jag la in parkett i mitt kök som jag köpt på byggmax så sålde dom tuber som innehöll ett sorts silikon som jag la i alla skarvar så att vattnet som spills på golvet inte rinner ner i skarvarna.När man sen tryckte ihop golvet så steg lite av silikonet upp ur skarven och när det sen torkade så var det bara att dra bort strängen som blev på golvet.Man lägger i väldigt lite i skarvarna men eftersom dom(skarvarna alltså) är så pass täta så trycks det ur skarven och lägger sej på golvet.Det är viktigt att den får torka ordentligt innan man tar bort den annars kladdar man ner hela golvet
 
Jag håller inte riktigt med om att lägga golv i hela köket.....
Hur gör ni om ni skulle få för er att byta golv om några år ?? River ni köket igen?
Jag har golv fram till benen på skåpen och en sockel som döljer allt under.(Ikea kök)
Där kylskåp och diskmaskin är installerade är golvet lagt ända in till vägg.
Om nu frugan får för sig att vi ska byta golv igen så är det enkelt att byta utan att riva resten av köket.
 
janwide
Jag gjorde som Micro. Fungerar hur bra som helst. Varför gömma "golvpengar" under skåpen???
 
Skulle inte heller lägga under skåp, speciellt inte ett laminatgolv som kommer se risigt ut långt innan man byter kök.
 
E
Vi la golv i hela köket. Vi har kök på ben utan sockel så det var enda alternativet. Vill vi byta golv i köket så får vi väl helt enkelt sätta sockel under köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.