Hej!

Jag skall flytta till en ny bostad inom snar framtid som har parkett i hallen, jag skulle vilja lägga en yta med laminat/klinkers för blöta skor, barnvagn you name it.

Jag ju har aldrig lagt golv innan men är hyfsat händig.
Så hur går jag tillväga rent spontant?

Räcker det att lägga dämpapp och golv rakt ovanpå parketten för att sedan ljuga ut höjdskillnaden med aluminiumlisten? Eller jag kanske är helt ute och cyklar man kanske river upp parketten?

tack på förhand
 
  • Hörn av en hall med svarta klinkerplattor framför en vit dörr, övergång till parkettgolv, tofflor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med kombo av ljus parkett och mörka klinkerplattor, avgränsat med en aluminiumlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska definitivt ta bort parketten innan. Lossa på socklarna försiktigt så du kan återanvända och plocka upp golvet. En multicutter typ fein och en sänksåg el. handklinga kan vara bra vid eventuell sågning . Golvfoam ska du ha om du lägger laminat, men det ligger nog redan. Glöm inte tillräcklig rörelsefog under listen mellan parkett och hallbeklädnad. Ska du ha klinkers så är det bara att kamma ut fix direkt på betonggolv. (som jag förmodar finns under parkett).

PS. Ett alternativ är ju självklart att köpa en schysst entrématta som tål lite vatten. Finns uppsjö med både färger och kvalitéer. Kan också vara ett alternativ som provisorium./
Lycka till//
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi lyckades få vårt helt flush

[länk]
snyggt! Jag tänkte väl mer snikversionen, göra så billigt enkelt som möjligt. Har du några tips tro?
 
H Herrman5 skrev:
snyggt! Jag tänkte väl mer snikversionen, göra så billigt enkelt som möjligt. Har du några tips tro?
Beror lite på hur tjockt parketten är. Är det äkta massiv så brukar den vara ganska tjock och då finns det gott om plats att jobba. Bara ta bort och flyta upp och lägga klinker. Är det laminat så kan det vara ganska tunt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.