Hej,

Jag vet att ämnet har avhandlats förrut här, men jag tänkte ändå kolla om nån har nåt bra tips på tunn laminat eller motsvarande (2-5 mm) som går att använda som stänkskydd i köket? Till saken hör att jag inte vill riva kaklet som sitter där utan sätta skivorna ovanpå kaklet (för att sedan kunna återställa det vid behov).

Det känns som nåt liknande som IKEA:s Fastbo skulle kunna funka, med de plattorna är ju bara 50x60 och det blir väldigt många fula skarvar. Glasskiva blir lite för tjockt och rätt mkt pyssel och de laminatgolvliknande skivor som t ex Alloc har, har också för grov tjocklek. Dessutom verkar de flesta vara kakelmönstrade och jag vill ju ha bort kakelkänslan och bara ha blankt vitt, svart eller grått.

Finns det nån annan typ av material som är tunnt och såpass styvt att det inte buktar för mkt? Metall? Självklart är det bra om det inte kostar skjortan också...

Tacksam för tips och gärna bilder på resultat.

//Ponka
 
Vet inte hur de har fäst det men på Ikea ser det ut som de har metall utanpå kaklet i deras katalog men det kan också vara så att det bara ser ut så?
 
AXS
Perstorp! Om det nu fortfarande finns att köpa. Ska tåla "allt" och har sett tunnt.
 
Perstorp heter visst Formica nuförtiden, nån som vet var man får tag på dessa och vad de kostar?
 
Finns på snickerier som gör tex bänkskivor, eller andra möbler med laminat/faner på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.