Vi ska lägga nytt golv i kök, matrum och vardagsrum. Det är mer eller mindre öppna ytor, 70kvm så vill ha samma golv. Underlaget är platta med golvvärme. Vi vill gärna ha 1-stav och har hittat ett grangolv vi gillar. Dock är ju gran ganska så mjukt och med barn och hund så kanske det blir lite riskabelt? Ek blir dyrt och ligger utanför budget. Det som talar för laminat är ju priset och tåligheten men jag vill ogärna ha en plastig och kall känsla i huset. Trä ger ju en varm känsla och är skönt att gå på. Finns det någon med erfarenheter kring detta som vill dela med sig?
 
T
Laminat är precis som du säger, ofta billigare och håller så mycket bättre om man köper en någorlunda kvalitativa golv.

Men parkett är mkt trevligare att gå på så jag skulle nog köra på parkett.

Jag har bara lagt laminat själv och ångrar mig lite, men dom gånger jag har hundar på besök är jag ganska glad för valet. Men skulle jag lägga nu så skulle det bli parkett om det är dom två alternativen.

Vad har du tänkt för kvm pris? Byggmax har ju ett ganska bra pris på sin 1stav ek
 
Det massiva grangolv vi har tittat på kostar ca 310kr/kvm. Vi har även tittat på parkettgolv i ek som har legat runt 500kr/kvm men vet inte om det ger samma genuina känsla som gediget trä? Tycker ibland att ek Inte ger samma varma känsla som gran eller furu.
 
D
Jag har velat fram och tillbaka en tid....

Jag kommer ha väldigt stora påfrestningar/slitage på mitt golv och har kommit fram till att ett laminatgolv kommer se bättre ut än ett slitet och tilltufsat parkettgolv.
 
Ja det är ju det..

Har du hittat fina laminatgolv mer en mer gedigen känsla..?
 
T
Har köpt ganska dyra laminat men du får ändå inte rätt thcker jag. Men jag är väldigt mycket för laminat då det har en så hållbar yta.
 
Personligen hade jag alla gånger valt grangolvet av de alternativen. Dels är det ett snyggare material men tycker också att massiva trägolv gör sig med lite slitage. Ser det för jävligt ut är det bara att slipa, laminatet får du leva med eller byta. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av laminat så vet inte hur väl det håller.
 
Ja men jag tänker också så, att det inte gör så mycket att det blir lite märken och att det syns att en familj bor där. Levande material ger ju en annan känsla.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Karlia
Trä är mycket trevligare. Men med små barn är det kanske enklare med laminat? Ni kanske kan göra om med bättre ekonomi om tio år eller så?
 
Karlia Karlia skrev:
Trä är mycket trevligare. Men med små barn är det kanske enklare med laminat? Ni kanske kan göra om med bättre ekonomi om tio år eller så?
Då kontrar jag att ni hellre slipar det om tio år så är det som nytt igen.
 
köpte 2stav från tarkett tror jag det var med typ 20års garanti, stor leonberger som springer runt men det syns inget alls, däremot om vi tappar något kan det slå hål men då kan man fylla det med vax, tycker det är rätt trevligt o gå på med :)
 
D
Har småbarn, de gillar att tappa saker, slänga saker och springa runt med pipmuggen och skvätta vatten.

Har ett stort glasskjutparti (6m) mot verandan, det kommer alltså bli mycket spring ut och in.

jag lägger laminatgolvet men inte in under köksskåp etc. Byter golv när barnen blir stora.

Hemma i åretruntboenden har jag ett granparkettgolv. Ser förjävligt ut men var nog snyggt när det var nytt. Att jag skulle tömma lägenhet och slipa golven finns inte på världskartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.