Hej experterna.

Jag är lycklig ägare till en västkuststuga på ca 60 kvadrat på Orust sedan ett drygt år tillbaka.Vi bor två stycken permanent i huset och har tidigare lagt in ca 20 kvadrat träparkett i vardagsrummet.
Nu är det dags att lägga golv i hall, kök, sovrum, ja egentligen allt resterande förutom badrum. Vi har tänkt att lägga laminat (euroclick) i detta läge eftersom det verkar lämpa sig bättre än parkett i kök och hall mm. Vi kan inte lägga samma typ av parkett som vi la i vardagrummet, pga att det bygger för mycket på höjden (15mm) och laminatets 8 mm verkar bli perfekt.

Så långt är allt bra, men jag läste nyss att laminatet bildar ett helt tätt lager över golvet och att parkett andas bättre. Jag har en grund som jag tror man betecknar som krypgrund och huset står rakt på berget. Vid kraftigt regn är det oundvikligt att det rinner en del vatten på berget in under grunden, men luftfuktigheten hålls på max 70% mha luftavfuktare.

Nu frågan; Tror ni att det blir för tätt att lägga laminat i ett hus med mitt hus egenskaper? Skulle fuktproblem uppstå?
Jag har läst att man inte skall lägga laminat direkt på betongplatta. Gäller detta även krypgrund, eller är det ok att lägga laminat i mitt fall tror ni?

Många tack på förhand för hjälpen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.