Hej,

Precis köpt en villa som har bergvärme som uppvärming, pumpen är en Viessman Vitocal 300.

Kollade igenom systemet idag och den varnar för lågt tryck.

DSC00137_sized.jpg

Enligt manometern på expansionskärlet så är det 0.8 bars tryck (finns ingen skala under 1 bar så lite svårt att se), högsta elementet borde bara vara 3M högre upp än pump etc (en våning ovanför). Borde inte ~0.8 bar räcka för 8M höjdskillnad?

Är det vatten som ska fyllas på och var brukar man göra det?

Annars tycker jag att värdena ser ok ut (Antar att siffrorna är från 2001 när systemet installerades)

DSC00138_sized.jpg
DSC00139_sized.jpg
 
Hittade precis i manualen att det ska vara minst 1.2 bars tryck, så det blir väl till att försöka höja trycket.
 
Hmm enligt manualen så är A07 felkod för borrhålet, får väl avvakta och se om det händer igen, september var ju ett tag sen :)

Bör jag fylla på mer vatten för elementen för att få upp trycket i 1.2 bar?
 
Hej Thomas- (min gamla irc-kanals-kollega)!

Värmepumpen mäter/larmar om tryck i själva kylmedium-kretsen, inte vattnet i köld-/värme-bäraren. Lågt tryck beror på låg temperatur i förångaren. Du får väl undersöka närmare om det händer igen.

www.varmepumpsforum.com har mycket info om värmepumpar.

0.8 bar på värmebäraren räcker till ditt hus med 3m höjdskillnad.
 
skulle gissa att du fylla på kylmedium eller byta ut någon av pressostaterna om det nu är kompressordelen den larmar på, är det värme- eller kbsidan så är det dålig cirkulation pga luft i nån av kretsarna eller något retur-filter som satt igen... har du kollat dom grejerna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.