När jag en gång i tiden monterade en vattenutkastare på husets vägg, hämtade jag vattnet via en kran i pannrummet. Trycket i kranen var och är bra. En tiolitershink fylls på ca 20 sekunder, direkt från kranen.

Jag kopplade på en slags T-koppling vid kranens mynning och vidare en sån där svart hårdplastslang - PEM 20 x 2,0 mm PN10, ca 4 meter lång fram till utkastarens koppling. Utkastaren är av ett vanligt märke, tror det är Vårgårda.
Backventilen urplockad - jag trodde det ev kunde vara den som orsakade det minskade trycket.

Vid utkastaren mynning tar det 50 sekunder att fylla samma 10-litershink med vatten och efter 25 meter trädgårdsslang (13mm) tar det drygt en minut,,, bortåt 1m10 sek.

Min sista del att kolla av, som orsak: PEM-slangen. Kan det vara så att den borde vara tunnare? Trodde först tjockare, men det är kanske så att den ska vara 13 mm den också? Eller något i den stilen.

Mina fysikkunskaper är som sagt var, inte tillräckliga.

Är det någon som vet eller kan misstänka orsaken till det låga trycket?
 
Hej,
Hmm. Det kan ju inte bli sämre av att minska tryckförluster. Därmed borde större diameter hjälpa, inte stjälpa.

Dock lite märkligt att den relativa, per längdenhet, flödesminskningen blir mindre med 13 mm trädgårdsslang än med PEM slangen. Det skulle ju kunna bero på stora tryckförluster i utkastaren eller den där T-kopplingen.

Ingen expert. Denna tråd kanske kan ge en känsla om det är rimligt eller ej:

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-maeta-vattentrycket-i-traedgardsslangen.197125/
 
Du ska inte ha tunnare slang.
 
Ja alltså det där med att gå från grövre till tunnare är ju egentligen så det ser ut - om man bara tänker på hur kraftiga vattenledningsrören är under gator etc... Det var så klart bara lite dumt att tänka så...
 
Och ja visst, vi snackar om flödet... Trycket är egentligen inte betydelsefullt här...
 
Borde väl finnas tabulerade värden på tryckfall i utkastare, slang etc. på så sätt borde man ju kunna få en uppfattning om flödesminskningen är rimlig.
 
Men då får man sätta sig och räkna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.