T
För drygt två år sedan så slog min Nibe F1226 (fr. 2012) över till felläget där den endast använder el. Orsaken var, enligt min VVS-montör, att trycket var för lågt på uteslingan. Så då installerade han ett mindre expansionskärl (?) eftersom han antog att det var ett läckage någonstans. Oklart för mig ännu med sambandet mellan ett ev. läckage och installationen av ett expansionskärl, men hur som helst så har trycket nu drygt två år senare sakta sjunkit med samma hastighet från drygt 1 bar till 0,5 bar.

Läckage kan det ju knappast vara utan är det normalt att trycket sjunker över tid? Jag borde säkert fylla på vatten (kranvatten) för att höja trycket? Men frågan är hur gör man det?

Tacksam för svar.
Manometer visar 1 bar på en röd ledning med ventil och expansionskärl för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare och röda expansionskärl monterade på svarta rörledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trycket kan "försvinna" på flera sätt... ett läckage, man luftar bort det eller att lufttrycket i exp kärl minskar eller försvinner. På brine med tryckkärl så måste man ha en extern pump som fyller på med brinevätska.
 
G
Mja, trycket ska inte sjunka över tid, kan variera lite beroende på temperatur. Man behöver egentligen inget tryck alls men det får inte vara luft i KB. Hur man fyller ditt system vet jag tyvärr inte. Den svarta " ratten" är en säkerhetsventil för eventuellt övertryck. Kanske den röda grejen är till för att fylla (koppla på en slang där)? Om du ska fylla måste du se till att du inte trycker in luft.
 
T
Så med andra ord - kaske bäst att ringa en montör?
 
Du behöver inte fylla om du har 0,5 bar i systemet, och du kan fylla med vatten om det bara saknas någon liter, men gör det inte till en vana:)
 
  • Gilla
BjörnAxel3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.