Jag håller på att byta några brädor på förrådet, här har suttit en vinkelplåt som gått runt förrådet och under en dörr. Tyckte dock inte denna lösningen var speciellt bra. Hur ska jag sätta blecket under dörren. Har ca 30mm från ovansida tröskel till trädäck. Finns det något lågt tröskelbleck man kan sätta här? Har inte riktigt löst hur jag ska sätta plåtarna på väggarna, om man hade kunnat ha en lösning som både tar dörren och väggarna hade det varit det optimala. Hoppas bilderna nedan förklarar bättre.
 
  • Skadade brädor och en upprivet bleck vid en byggnads tröskel övergående till ett trädeck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt förrådsdörrtröskel ovanför ett träträdäck med synlig mellanrum och brist på vinkelplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel och trädäck vid förrådsdörr där en vinkelplåt tagits bort, med synliga spår efter monteringen och utrymme för ny lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad var det som du inte tycker var bra med den tidigare lösningen?
 
Känns som det inte blir någon avrinning när vinkelplåten ligger platt på trallen. Syllen ligger precis bakom plåten. Är rädd den ska få fukt i sig. Det var väldigt mycket smuts och gojs under vinkelplåten. Men det kanske får bli en ny sån här plåt, var tvungen att ta bort den då trallen låg dikt mot syllen vilket jag inte tyckte var så bra.
 
Ok, då är jag med.
Utgår från att det inte är ett alternativ att ta bort trallen och göra om.
Det enklaste, snabbaste och billigaste jag kan komma på är att införskaffa en burk riktig trätjära* och tjära syllen minst två ggr, men helst fler. Ju mer tjära desto bättre skydd.
Sedan återställa samma lösning som tidigare.

(*Antingen förtunnar man tjäran till målningsbar konsistens med balsamterpentin, och ev en skvätt T-röd om det är mkt beck i tjäran som inte vill lösa sig, eller så värmer man tjäran, lämpligen i vattenbad.)
 
Är regeln som trallen ligger på fäst i förrådet eller ligger den på plintar/plattor? Om det sistnämnda så kan man såga av trallen så att det blir 10-15 mm spel och låta ett bleck gå ned där istället.

Vill du ha ett tröskelbleck som är lägre är det en smal sak för en plåtslagare att knäcka till. De färdiga brukar väl vara ca 30 mm så kanske finns det något som funkar i handeln också.
 
Om du har 30 mm att spela med så ta en mejsel och hugg ur typ 5-6 mm fram Kant så du får lutning/avrinning in mot dörren . Sen ber du plåtslagaren knäcka en plåt med lutning . Du behöver ju inte tänka på finishen då plåten kommer täcka hela tröskeln . Kostar dig en slant för plåtslagaren . Men du kommer aldrig få problem med inläckande vatten
 
Tack för svaren, det visade sig redan kommit in fukt i två syllar, håller på att reparerar. Sen tänkte jag först tjära som Oldboy föreslog, fick dock kalla fötter i affären då jag tänker att det kanske kommer lukta tjära ett tag, vårt uterum precis sidan om. Men då sa de i affären att man istället kunde använda Cuprinol, men de sa att den inte fick ligga öppen egentligen. Jag köpte cuprinol. Är det dumt att impregnera med detta? Vad kan hända? Är det farligt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.