Hej!
Jag o sambon är i tankar att köpa hus. Vi har kollat och inspekterat ett hus som vi nog gärna vill slå till på.

Det jag är lite fundersam över är taxeringsvärdet.

Pris: 1 850 000 kr
Antal Rum: 6
Boarea: 167kvm
Tomt: 852 kvm Friköpt
Biarea: 69kvm
Taxeringsvärde: 1 180 000 kr (år 2014) varav byggnad 880 000 kr.

Är detta helt tokigt eller?

Tack!
 
Hej,

Taxeringsvärdet ska vara runt 75% av marknadsvärdet. Det är dock inte ovanligt att det förekommer variationer.. Har läst någon stans att det också har med grannfastigheternas värde.
Som det ser ut nu så borde det inte spela någon roll för er vad det gäller fastighetsskatten.

Skatteverket.se:

Vanliga småhus
Fast maxbelopp är 7 112 kronor för varje färdigbyggt småhus. Men om 0,75 % av taxeringsvärdet för 2014 på småhuset och tillhörande tomtmark ger en lägre avgift, ska du betala den i stället.
 
Tingis skrev:
Hej,

Taxeringsvärdet ska vara runt 75% av marknadsvärdet. Det är dock inte ovanligt att det förekommer variationer.. Har läst någon stans att det också har med grannfastigheternas värde.
Som det ser ut nu så borde det inte spela någon roll för er vad det gäller fastighetsskatten.

Skatteverket.se:

Vanliga småhus
Fast maxbelopp är 7 112 kronor för varje färdigbyggt småhus. Men om 0,75 % av taxeringsvärdet för 2014 på småhuset och tillhörande tomtmark ger en lägre avgift, ska du betala den i stället.
Tack!
Vet på ett ungefär att grannfastigheterna har ungefär samma värde. Närmaste granne köpte sitt hus för 3 år sedan för 1,750mkr, vet inte vad taxeringsvärdet är dock.

Är detta inget jag bör oroa mig om?
 
Inget att bry sig om, utan istället glädjas att slippa betala mer om det återkommer en skatt baserad på taxeringsvärdet. Kolla på dyrare villor som säljs för 10 miljoner och över det. Många gånger är taxeringsvärdet endast ett par miljoner!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73
Jag rekommenderar huskolla.se, och köper egentligen inte sådana rapporter som de erbjuder, men kan tänka mig att göra det när jag är seriös spekulant på ett hus. Värderingen man får sägs vara samma automatiska värdering som bankerna får tillgång till.
 
Att fastighetsskatten kommer tillbaka skulle jag tro, så bara att göra allt för att ens taxeringsvärde ska öka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.