Jaha.. ska försöka ta det kort så ni inte tröttnar!

Vattenvärden när huset byggdes 1991:
pH 6,98 Järn 0,58 Mangan 0,85

Vattenvärden idag :
pH 6,41, Järn 0,10 Mangan 0,14

Problemet:
Ett rör har spruckit någonstans i en vägg och det är inte kyla!
Röret är kapat och bortkopplat men frågan kvarstår, Kan det vara så att vattnet har frätt sönder röret?

Vattenprovet är gjort hos Atlantic Vattenreningsprodukter.
Deras lösning var ett filter som kostar ca 18'
Även en lokal rörmockare pekade på att det kan vara så.
Idag finns inga filter installerade.

Ska ta ner lite innertak i hlegen och se om jag hittar brottet.

Någon som har råd eller synpunkter?

// magnus
 
magnusrx7 skrev:
Jaha.. ska försöka ta det kort så ni inte tröttnar!

Deras lösning var ett filter som kostar ca 18'
// magnus
No, och vad tänker dom filtrera bort för dom pengarna?
Din vatten ser inte så dåligt ut, tycker jag. Har du f.ex. järn och koppar blandat i systemmet (järnrör och kopparkopplingar) så kan det bli hål där  dom två metaller möter varandra. I så fal är det mer förnuftigt att sätta dom pengar på att byta rör så du har samma metal i hela systemmet än att sätta en filter, tycker jag. Det kan också vara att röret som spruckit hade en luftficka och det är tillgång till syre från luften som orsakade röstskadan. Den ligger ju i taket och är kanske krokig uppåt och sen neråt eller blev knäkt:-/ .
Du hittar nog svaret i helgen ;). Tror inte så mycket på att en filter löser alla problem med röstande rör så länge det finns luft i vatten och den finns ju där av naturen ;).
Dricksvattens pH ska ligga mellan 5 och 9 om jag minns rätt och din vatten ligger inom dom gränser. Firman har kollat järn och mangan för dom har tydligen filter till det. Järnhalt ligger lågt så det skulle jag inte bekymra mej om. Har dom kollat hårdhet? Den ligger nog på lågt nivå för annars skulle dom vilja sätta en avhärdare också ;).
Hoppas du hittar en förklaring till skadan och sparar 18 tusen ;)
gaia

 
Hårdheten var på 12 vilket är ok.
Det sitter bara kopparör med plastmantel på i huset.
Men som sagt jag lär nog hitta orsaken i helgen.

//magnus
 
Så nu finns det inget tak i badrummet längre..
Men jag fattar inte hur dom dragit rören.. hittar i alla fall inte läckan.
Funderar på att be rörmockanren dra ett nytt rör annars måste jag riva hallen och ev köket med!


Har även kollat runt lite på vatten filter och priserna verkar ligga mellan 15-20 papp för ett pH höjande filter..
Tips på leverantörer emotages snarast!

// magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.