Planerar en liten bastu i källaren som har 194 cm i takhöjd innan bygget börjar. Många trådar handlar om isolering i väggar, men inte många om hur man gör med taket. Pga den låga takhöjden vill jag inte ha så tjock isolering i taket. Samtidigt är jag rädd för fukt som kab komma in i mellanbjälklaget som består av nerifrån timmerstockar/trpanel, tidningspapper, kutterspån och golvbrädor.

Jag funderar på 30cm isolering och 2 cm luftspalt och en fuktspärr i form av plast häftat i nuvarande taket ovanför bastun. Några erfarenheter eller tips vad gäller taket?
 
30 cm isolering i bastutaket låter som lite mycket tycker jag. Visserligen är det väl bra att hindra värmen att komma ut i största mån, men spånet i mellanbjälklaget antar jag är där av isolerande skäl? Om spånet inte räcker till så är det väl snarare där där du ska åtgärda det. Dessutom så har ju inte isoleringen någon fuktskyddande egenskap. Det har du ju ångspärren (plasten) till.

Dessutom är det flera som anser att bastun är husets torraste rum.
 
Resonerade på samma sätt som ovanstående och isolerade 5 cm + luftspalt.

Om du ska isolera 30 cm så blir bastun oanvändbar. Under 180 cm takhöjd innebär ju att man måste ducka för att komma in...
 
använd mindre isolering och aluminiumfolie som fuktspärr.... denna fungerar även som värmereflektor... viktigaste är att få en bra fuktspärr så du kan ventilera ut all fukt genom luftventilen.... en tät burk med inkommande luft t ex under dörren. som sedan ventileras ut genom luftventilen.... som jag hoppas du räknas med ;)

att bastun är husets torraste rum är en myt.... se lite forskning kring detta i länken nedan...

http://www.pedago.fi/dalton/hus/Bastu/Basturapport.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.