På övre våningen i vårt 1800-talshus är takhöjden väldigt låg och spänner mellan 195-205cm. Följaktligen är då även dörröppningarna låga, mellan 175-185cm.

Har sedan inflyttningen accepterat detta faktum, främst då det är ett gammalt hus (och ingår därmed i paketet) men också för att ovanvåningen är den "privata delen" med sovrum osv där främst familjen vistas.

Men, nu har jag börjat snegla på tanken om det inte vore en investering för nacke och kropp trots allt att höja dörröppningarna. Som det är idag behöver jag göra en lätt nedåtnickning (är 1,87 lång) var gång man passerar för att inte slå i pannan. Funkar just nu men i det långa loppet lär det bli problematiskt samt tänker jag även på barnen när de växer och blir större.

Samtliga dörrar och innerväggar har tillkommit under 1960talet så ur byggnadsvårdssynpunkt finns det inga problem med att ändra dörröppningarna. Dock undrar jag hur det rent visuellt/estetisk ser ut om dörröppningarna går, säg, ända upp i innertaket? För att få ut maximal höjd, eller åtminstone 190cm. Är det någon som har bildexempel?

Sen är frågan om man kan förlänga bef dörrblad på något hyffsat snyggt sätt. Så man slipper köpa ny dörr m karm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.