Hej

Så här ser min lågspänningskabel till Gardena R160 ut. Går den att fixa (hur) eller bara till att köpa ny?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
  • Skadad lågspänningskabel med synliga koppartrådar mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad lågspänningskabel med blottade och fransiga koppartrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp isär kabeln, snygga till kabeländarna och skarva med passande utrustning eller löd ihop kabeländarna.

En vanlig "sockerbit" eller Wago-klämmor ska duga.
 
Om det här ligger utomhus, så är det lämpligt att fuktisolera skarven också. Eltejp duger. Det är inte något stort problem om skarven bli blöt, men det kan bli oxider och dålig kontakt.
 
H hempularen skrev:
Om det här ligger utomhus, så är det lämpligt att fuktisolera skarven också. Eltejp duger. Det är inte något stort problem om skarven bli blöt, men det kan bli oxider och dålig kontakt.
Ja det är utomhus
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Julas gelskarv fungerar utmärkt och är enkel att använda även för den ovane, Krympslangar kräver lite mer av användaren för att det ska bli bra.
 
Känns som ett alltför högt pris för Julas skarvdon.
Kanske räcker det om du särar på kablarna, klipper bort de spretande kopparkardelerna och sedan isolerar kabeln med eltejp.
 
Priset för Julas skarv är INTE högt, sedan beror det ju på hur om man vill ha en helt säker skarv eller om man nöjer sig med några varv tejp som kanske fungerar. Vissa av oss är nöjd "bara det fungerar" och vissa av oss vill att det ska vara en bra och säker lösning.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Du får det inte tät med el-tejp. Vatten kryper in om skarven är utsatt för regn. Krympslang fungerar endast om den krymps på varje enskild ledare, inte över en tvåledare. Vid krympslang är det viktigt att krympförhållandet är högt, dvs att den krymper ned tillräckligt mycket. Testa först på en bit kabel av samma dimension. Om allt görs bra är skarvhylsa och krympslang en vattentät konstruktion.
Är man riktigt pedantiskt kan man driva detta ännu längre med avfettning och vulktejp.
 
Eltape kan duga i torra utrymen. Jag har använt krympslang i kombination med smältlim. Men det är något omständigt. Det finns även krympslang med smältlim på insidan. Det är smidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är säker på att gelskarven från Jula ger en fullgod skarv. Men den är ganska stor och klumpig. Krympslang kommer att bli snyggare och smidigare och tillräckligt bra.
 
Och man gör inte kabelskarvar med krympslang som inte har smältlim på insidan, möjligen om man är en hempulare och inte vet bättre ;)
 
Jag är inte särskilt bevandrad bland el (eller händig för den delen) så en enkel lösning som inte kräver någon större insats vore det bästa.

Julas (eller motsvarande) kanske är lämpligast med tanke på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.