Ska klyva upp veden nu. Frågan är bara hur jag ska göra med den. Antingen så staplar jag den inne i lagården direkt. Det är ju relativt glest mellan brädorna 5-10mm och skall ligga på pall. Eller skall jag bygga ett plåttak ute på gården och låta veden ligga där någon månad och sedan bära in den och stapla den?? Eftersom eftersom jag måste elda den nu till hösten så måste den ju torka så bra som möjligt.
 
Det torkar nog lite bättre ute under plåttak, men jag hade ändå lagt den i ladugården direkt. Ha alla dörrar mm öppna så det fläktar igenom ordentligt.
Martin
 
Klyv den ute, låt den ligga eller stapla den i staplar som har luft på båda sidor. Kör in efter midsommar, då luftfuktigheten i allmänhet ökar (ofta väldigt låg luftfuktighet på våren).
 
Bästa torksättet är nog under plåttak ute, men blir då en staplingshantering igen i sommar. Håller på med klyvningen nu och fyller upp vedboden och kommer ha en hög under plåttak utanför också, kan bli spännande att se i höst vad som torkat bäst =)

Vänl,,,
 
jag har mitt vedförråd på 6 gånger 3 meter o 2,20 högt,jag byggde så att det är ca 2-3 cm springa mellan varje 5" bräda o jag staplar in den direkt o den är torr o fin till hösten när jag ska elda den,gött o slippa hantera den för mkt.glenn
 
Skall den in i lagården direkt så måste den vara väldigt väl ventilerad. Annars löper du stor risk att få möglig ved!
Bättre att låta den ligga ute ett tag först!
 
Har alla år först låtit veden ligga ute... förra året lånade jag en vedmaskin och mha transportör körde in det direkt i ladugården (staplade det där)...sk-tsmidigt! Tog bort ngra panelbräder på motstående sidan och lät dörrarna vara öppna. Dvs bra genomblås. Fungerat utmärkt och man slapp att köra in och stapla mitt i sommarhettan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.