Finns det någon här som provat att bygga reservkraft till solcellsanläggningen med hjälp av pump-vattenkraft?

Jag tänker mig att man som komplement till ett batteri på sisådär 10 kWh så har man två c:a 20 kubikmeter stora tankar hopkopplade med rörledning och stående med en höjdskillnad på 5-10 m.
Under dagen använder man solel till en pump som flyttar vatten från den nedre till den övre tanken.
Solelen laddar också upp batteriet som är primärkällan till "mörker"-elen.

När det är mörkt och man laddar ur batteriet så kopplas vattenreserven på genom att pumpen vänds och blir generator som laddar batteriet samt matar huset under laddningen.

Jag har för mig att pumpkraftverk har rätt bra verkningsgrad (runt 90%), långt bättre än att elektrolysera vatten för att få vätgas som sedan driver en bränslecell för att få tillbaka elen. Här förlorar man mer än hälften av energin har jag för mig.

Jag hittade ett upprop på nätet från 2015 men inget resultat från detta...

Är nyfiken på om detta är möjligt/redan gjort?
Det funkar förstås bara om man har markområde med lämplig höjdskillnad....
 

Bästa svaret

På stora pumpkraftverk är det väl ca 80 % verkningsgrad. 90 % verkningsgrad för pumpen att pumpa upp vattnet, och 90 % verkningsgrad när pumpen går som generator, så ca 80 % verkningsgrad. Och då är det väldigt stora vattenpumpar, mindre har nog litet sämre verkningsgrad. Jag ser att nybyggda pumpkraftverk ligger på uppåt ca 83 % verkningsgrad och äldre på ca 70 %.

20 m3 vatten som får falla 10 m, ger väl 20000 kg x 9,1 kg m/s^2 x 10 m = 1'962'000 J = 1'962 kJ =0,545 kWh
om jag har räknat rätt.

Du kanske ska öka på till 200 m3 vattencisterner, men börjar bli dyrt då. Billigare att köpa ett litiumbatteri.
Eller öka höjden för övre cisternen till 100 m, blir högt torn. Kanske ett gammalt vattentorn som blivit över kan användas? De rymmer litet mer än 20 m3, kanske 1'000 m3.
 
Redigerat:
Notera som nämnts ovan att det är alldeles för liten energimängd lagrad i endast 20 kbm vatten med 10 meters fall för att det ska vara lönsamt.
 
B Bo Berglund skrev:
Finns det någon här som provat att bygga reservkraft till solcellsanläggningen med hjälp av pump-vattenkraft?

Jag tänker mig att man som komplement till ett batteri på sisådär 10 kWh så har man två c:a 20 kubikmeter stora tankar hopkopplade med rörledning och stående med en höjdskillnad på 5-10 m.
Under dagen använder man solel till en pump som flyttar vatten från den nedre till den övre tanken.
Solelen laddar också upp batteriet som är primärkällan till "mörker"-elen.

När det är mörkt och man laddar ur batteriet så kopplas vattenreserven på genom att pumpen vänds och blir generator som laddar batteriet samt matar huset under laddningen.

Jag har för mig att pumpkraftverk har rätt bra verkningsgrad (runt 90%), långt bättre än att elektrolysera vatten för att få vätgas som sedan driver en bränslecell för att få tillbaka elen. Här förlorar man mer än hälften av energin har jag för mig.

Jag hittade ett upprop på nätet från 2015 men inget resultat från detta...

Är nyfiken på om detta är möjligt/redan gjort?
Det funkar förstås bara om man har markområde med lämplig höjdskillnad....
Sorry, men det är nog mer effektivt om du skaffar två träningscyklar för dig och frugan som ni laddar batterier på med framför tv´n på kvällarna...
 
Blev visst 1000 ggr fel i beräkningarna...
Lägger ner försöket.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.