Jag håller på att titta på övervakningskameror/nätverkskameror och funderar på vilken lösning som är lämplig att använda för att spara inspelat material. Jag skulle helst vilja ha någon typ av konto på "nätet" som är uppkopplad direkt mot kameran via routern, men jag har inte hittat något som jag förstår mig på ännu.
Nån som kan bidra med tips och ideer?
 
Thomas59
De flesta övervakningskamerorna kan skicka bilder till en dator i nätverket eller en nätverkshårddisk. I vissa fall även till mobilen.

Vill du inte ha datorn igång är nätverkshårddisken ett bra alternativ.

Annars klarar de allra flesta övervakningskamreror att skicka bilder till en ftpserver. Skaffa tex ett konto på one.com, kostar 12 kr/månad, där ingår ftpserver och 3GB lagringsutrymme.

One.com är ett webbhotell och du får då en egen domänadress tex ww w.mittnamnblablabla.se. På one.com kan du även lägga upp en egen hemsida, du får obegränsat med mailadresser, bloggar, webbildarkiv osv osv. Allt administreras via ett enkelt webgränssnitt.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar Thomas 59 :)
Jag är inte så bra på det här med nätverk o dyl :surprised:. Kan man ansluta nätverkshårddisk direkt till routern? Annars verkar ju "one.com" vara ett intressant alternativ då jag kan komma åt inspelat material från andra uppkopplade datorer om jag fattar rätt.
 
Thomas59
Nätverkshårddisken kopplar du till routern givet att det finns en inbyggd switch=extra nätverksuttag och det brukar det finnas på de flesta moderna routrar.

Med övervakningsbilderna skickde via ftp till one.com eller något annat webhotell (de flesta har ungefär samma tjänster) kan du komma åt bilderna via tex Internet Explorer. Du surfar till den ftp-adress du fått av one.com och loggar in med ditt användarnamn och lösenord.

Du kan även lägga andra bilder på webhotellet samt egna filer som du vill ha åtkomliga från vilken dator som helst.

Du behöver givetvis inte använda funktionen att göra websidor utan kan ha webhotellet som ditt privata filarkiv på nätet.

Kanske kan moderna övervakningskameror även skicka bilder till gratistjänster som Google, Windows Live Messenger osv som har gratis hårddiskutrymme. Då behöver du inget webhotell. Det var dock ett tag sedan jag höll på med övervakningskameror så det sista tipset vare en gissning.

I övervakningskamerans adminprogram anger du helt enkelt den ftp-adress, användarnamn och lösenord som du fått från tex one.com så sköter kameran själv nedladdningen.
 
Alla (?) nätverkskameror har möjlighet att skicka mail med foto eller film som bifogat.

Jag låter mina kameror skicka till ett hotmail-konto som har mycket stor lagringskapacitet. Jag kan på så sätt se mina "larm" var som helst ifrån samt att jag kan koppla mail till mobilen och på så sett bli uppmärksammad på aktivitet från kamera.

Har provat alla varianter och detta är den som fungerar bäst.

Jag förutsätter att du inte ska spela in hela tiden, utan endast när det rör sig framför kamerorna (motion detection)?

/Jörgen
 
Annars om du skall spela in hela tiden är en http://www.dustin.se/pd_5010146155.aspx sådan här bra. Den kommer man också åt utanför på nätet och kan tanka upp bilder från. Sedan får man ofta en mycket bättre analog kamera billigare än en digital.
 
IP kamera är enklare att hantera, samt bättre bild.

Välj en från 5000 kr och uppåt, dom billigare är bara skit...
 
Tack för alla svar :)
Jag har hittat en IP kamera från Vivotek som har en inbyggd kortplats för att kunna lagra bilder direkt på kameran. Vad tror ni om denna? http://www.vivotek.com/products/model.php?network_camera=ip7160 Hur snabb uppkoppling tror ni jag behöver för att ladda upp bilderna? Jag har idag ett 6-8 m.bits abbonemang från Telia.
 
Redigerat:
En avstickare, är det nån som känner till någon som haft ett riktigt inbrott och kunnat få fram bra bilder från en sån här ip/webkamera? Tänker ex. ifall det varit mörkt inne och bilderna blivit bra och kunnat tipsa polisen etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.