En lite konstig fråga: hur stora lågor ska en gasolgrill ha, när den funkar som den ska?
 
Så länge inte grillolja/marinad eller fett droppar ner så brukar jag knappt se lågor på vår grill.
Sitter 'skydd' så kallade 'flame tamers' ovanför brännarna.

Har du stora lågor?
 
Nej, snarare tvärtom... Tycker de ser små ut - men jag har aldrig sett en gasolgrill igång på nära håll...
 
Har man ögonbrynen och ev lugg kvar efter att man inspekterat lågorna är dom lagom stora;)
 
"Jaså, inga ögonbryn" - som Kurt Olsson sa'...

Ja då vete tusan... Mina lågor är kanske 3-4 mm och det är inget idé att ha något annat än max... Har försökt googla bilder på lågor men inte lyckats...
 
Gallianoman skrev:
"Jaså, inga ögonbryn" - som Kurt Olsson sa'...

Ja då vete tusan... Mina lågor är kanske 3-4 mm och det är inget idé att ha något annat än max... Har försökt googla bilder på lågor men inte lyckats...
Blir den inte varm tycker du?
Har du locket öppet eller stängt då du grillar?
 
Jo, den blir varm nog att grilla på men inte så där het som man kunde få kol... Jag skulle ju helst vilja att lägsta inställningen var fis- grillning och varmhållning medans max var brännläge... Och det tycker jag kanske inte det är... Iof sig bara grillat två gånger än så länge...
 
Vad är det för grill? Brukar stå en effektangivelse på modellappen. cirkus 2x3kWh brukar vara lagom för en mindre gasgrill med två lågor.
 
En weber Q220 den är på 3,7 kW....
 
Låter rätt OK med tanke på grillytan. Hur varmt blir det i grillen? Det är väl så du inte kan hålla handen ovanför gallret på full effekt?
Kan vara ett filter som är igensatt, sitter ett bronsfilter någonstans i regleringen.
 
Gallianoman skrev:
En weber Q220 den är på 3,7 kW....
Kör du med locket på? Både när du värmer och grillar?

Vad är det för galler på den? :)
 
Gallianoman skrev:
Jo, den blir varm nog att grilla på men inte så där het som man kunde få kol... Jag skulle ju helst vilja att lägsta inställningen var fis- grillning och varmhållning medans max var brännläge... Och det tycker jag kanske inte det är... Iof sig bara grillat två gånger än så länge...
Billigare/mindre gasolgrillar blir inte lika varma som en kolgrill. Det är därför de mer påkostade modellerna ofta har en "sear station". Dvs en extra kraftig brännare för direkt grillning.

Vid indirekt grillning så skall locket vara på.
Vid direkt grillning så skall locket vara av. Då blir tyvärr inte alla gasolgrillar tillräckligt varma.
 
Jag har en Q100 och tyckte också det verkade vara dåligt drag i den, men det är fullt tillräckligt. Tänd grillen och låt den stå på max med locket på ett par minuter så gallret blir varmt, sen går det utmärkt att grilla med locket öppet, brukar då ställa ner värmen på mittläget.*
 
Gallianoman skrev:
En weber Q220 den är på 3,7 kW....
Jag har en likadan och kan hålla med om att den är lite fisig vid vissa enstaka tillfällen. Jag trimmade min genom att gå upp ett steg på regulatorn. Nackdel: man kan inte lämna den på "full gas" för då blir det väldigt varmt. Perfekt dock när man vill grilla utan lock.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har en likadan och kan hålla med om att den är lite fisig vid vissa enstaka tillfällen. Jag trimmade min genom att gå upp ett steg på regulatorn. Nackdel: man kan inte lämna den på "full gas" för då blir det väldigt varmt. Perfekt dock när man vill grilla utan lock.
Det lät ju som en bra idé... Det är lite det jag är ute efter.. Vad innebär "ett steg" och vad hade du från början?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.