Har problem att få balans i värmen mellan över- och undervåningen på huset som jag hoppas kunna få hjälp med.

Lite bakgrund. Huset är en tvåplansvilla byggd 2004, golvvärme på nedre plan och radiatorer på övervåningen. Uppvärmningen sker med en IVT 490. Har också en Conturakamin för myseldning.

Alla termostater till radiatorerna står på max (utom i föräldrasovrummet där vi vill ha det svalare) och likaså är rumstermostaterna till golvvärmen på max. Jag har successivt justerat kurvan på pumpen och hittat en kurva (3,5) som ger jämn värme i huset oberoende av utomhustemperatur. På nedre plan är värmen bra men på övervåningen är temperaturen generellt sett ett par grader för låg. Jag vill alltså få det varmare uppe men inte nere. Dock vill jag om möjligt undvika att skruva ned rumstermostaterna då de verkar funka dåligt med trögheten i plattan.

Är ingen expert på området men vad jag förstår delas värmen på övervåningen upp i två slingor enligt bilden där det också verkar finnas någon strypning av flödet på returen. Har mätt med en enkel IR-termometer och ser att tempen på vattnet som går upp är samma som går ut från pumpen.

Golvvärmefördelare med justerbart vred och synliga rörkopplingar som används för att balansera värmen i en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få högre värme på övervåningen antar jag att jag måste öka framledningstemperaturen på pumpen. Men om jag ökar framledningstemperaturen får jag (väl?) också högre temperatur till golvvärmen nere, vilket jag ju inte vill. Så här ser golvvärmefördelaren ut.

Golvvärmefördelare med termostatventiler, cirkulationspump och manometer i ett uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Under cirkulationspumpen finns ett svart vred (shunt?) som nu är inställd på 1 (skala 1-10). Styr den hur mkt returvatten som skickas tillbaka ut i värmeslingorna? I så fall är det väl här jag ska justera?

2. Finns det något man kan göra med strypningen av flödet på första bilden eller är den injusterad efter antalet och storleken på radiatorerna?

3. Vad hjälper det att justera cirkulationspumparnas hastighet? Dels den i värmepumpen (osäker på vad den står på för hastighet idag) och dels den till golvvärmen (står dock på 1 så det går inte att sänka den).

4. Andra tips på vad jag kan göra för att få bättre balans i värmesystemet?
 
  • Gilla
viktorj
  • Laddar…
J
Lite för dåligt flöde till ovanvåningen , kan du ställa upp pumpen ett snäpp på 490 så trycker det lite mer och GV kan inte sno mer vatten än den ska ha , då ökar flödet uppåt
 
Har labbat lite under dagen. Den svarta shunten vid golvvärmefördelaren är som sagt graderad 1-10 och verkar väldigt känslig kring 1:an (däröver verkar det inte hända mycket). Med små små justeringar där kan jag få ned framledningstempen till golvslingorna. Har sedan parallellförskjutit kurvan 2 grader på VPn och får nu bättre värme på övervåningen. Ska låta det gå någon dag och se resultatet.

@jojo123 avvaktar lite med att öka flödet på cirkulationspumpen (massa prylar i vägen och svårt att komma åt värmepumpen). Ska se hur de andra ändringarna faller ut först.
 
Kurva 3,5 är normalt för låg för radiatorer. Höj den något, så kommer du att få varmare uppe. Nedshuntningen till golvvärmen sköter du med shunten som sitter monterad under pumpen på bilden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.