Dags att lägga på takplåt TP20 på garaget i Roslagen.

Takvinkel 23 grader och det kan komma en hel del snö i detta område.

Då det ofta nu även regnar på vintern blir det mycket stora lass med snöflak som glider ned efter ett tag, och hängrännorna blir utsatta. Funderar på om 1/4 av rännans bredd vilket blir cirka 3 cm kan vara lagom?

Vill att snön glider av ovanför hängrännan utan att ta den med sig, men att det mesta regnvattnet hamnar i rännan.

Vid störtregn kommer förstås mycket rinna över rännan, med det är ju inte så ofta.

Fotplåten sätter jag under takpappen och vinklar ned i rännan.

Mätning av hängrännans bredd på en delvis installerad takkrön med måttband och takskruvmejsel vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir väl inte snyggt om takplåten sticker utanför fotplåten?
De bör väl hamna såhär?
Schematisk illustration av takkonstruktion där takplåt linjerar med fotplåt och detaljerade delar är märkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi sitter lite i precis samma fundering nu. Vi har inte TP20 utan Sinus 18, vilket i praktiken blir samma typ av scenario. Vi har taklutning om 25 grader. Vi har rännkrokar monterade i råsponten, sedan fotplåt (fotplåten monterad mot råspont, inte på läkten) underlagsduk, sedan 25 mm strö- och bärläkt (totalt 50mm). Vi har hängrännan monterad lite lägre än vad du har den. Jag hade beställt plåten igår och hade då tänkt att köpa så att den blir motsvarande 386 på din bild. Vår underlagsduk slutar vid motsvarande ca 384.

Provade att hälla lite vatten på på en plåt som vi hade liggande kvar från bygget av huset och vattnet får ganska hög fart på plåten så risken kändes då som stor att den skulle rinna över om vi köpte längre plåtar. Men nu när jag ser din bild så blir jag osäker och ska nog lägga upp plåten igen och prova lite mer med vattenslangen hur vattnet faktiskt rinner. Kanske att jag kan återrapportera efter genomfört experiment.
 
Jag tycker inte heller att takplåten ska sticka ut utanför fotplåten. Låt den sluta i höjd med falsen i fotplåten. Både av estetiska och funktionella skäl.
 
Aldrig sett en plåt (nåja, en och annan har man sett) sticka utanför fotplåten.
 
Rickard.
Du har fått bra råd redan och jag instämmer med dom. Fotplåten på bärläkten och taket går fram till bocken på plåten.

För att skydda hängrännor från glidande snö ser man till att man monterar rännan under taket så snön glider av över rännan. Jag har för mig att byggmax guide på hängrännor förklarar detta på ett bra sätt.
 
Redigerat:
Det är inget större problem med att regnvattnet skull spruta över/förbi rännan.
Låt inte takplåten gå utanför takfotsplåten, om vattnet får rinna ut på fotplåten så vill ytspänningen att vattnet följer fotplåten ner i rännan.

Protte
 
Ok, det var tydligen förr i tiden fotplåten lades under takpappen.

Det verkar ju vara en mycket bättre lösning att flytta upp fotplåten till sista läkt enligt denna anvisning.

Då spar jag några cm takplåt också.

Funderar på hur jag gör med takpappen längst ned, den är förlimmad med en plastfolie som dras bort, tänkte att jag kunde skjuta in takplåten under och limma fast.

Nu när det inte blir någon takplåt under så fäster väl inte inte takpappens förlimmade remsa ( Mataki Haloten 380 underlagsduk) mot råsponten förmodar jag.

Är kanske bäst att fästa en rad med pappspikar längs ned?

Har kört med bredtrådig häftklammer och dold infästning med läktning omgående, på resten av taket. Nedersta läkten är inte monterad ännu, tänkte köra med skruvdragare och galvade träskruvar till den läkten vid takstolarna.

Eller ligger pappen kvar ändå när fotplåten ligger ovanpå?

Det ska väl vara några millimeter luft mellan fotplåten och takpappen?

Rödmålat hus under renovering med oskyddad takkonstruktion och underlagsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt mig ska pappen hänga lite utanför råsponten, det lilla vatten som blir droppar ner bakom rännan. Takfotsplåten på bärläkten och plåten direkt på. Bild på mitt garage.
Jag har beställt takfotsplåt i olika bredder för att kompensera fallet på rännan.

Tak på ett rött garage med monterad takfotsplåt och synlig råspont med en gräsklippare nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ja det kan ju inte vara några större mängder med vatten som kommer under plåten.

Jag har oskarvad plåt från nocken till takfotsplåten och tätningsband under taknocken.

Det var ju en variant med fotplåten i olika längder.

Nu läste jag att 2 mm fall per meter ska räcka på hängrännan, då blir det ju inte så stor skillnad i höjd.
 
Om man nu slutar med takplåten ovanför fotplåten så kanske det är snyggast de första åren. Men sedan om några år kommer det att finnas fula ränder på fotplåten som absolut inte gör det, vad jag anser är motiverat till att avsluta plåten på dette viset. (Fult som stryk;-) Vidare för att få vattnet att släppa från takplåten utan att följa med runt, så knäcker man ner dalen ca 5 mm. Annars så går det ett bra resonemang ang. att släppa ner rännan så att inte snön kommer att ta den.
 
  • Gilla
Kallemedh
  • Laddar…
Har inte sett några fula ränder på mina takfotsplåtar och det är nog 15 år på äldsta installationen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.