Dagens fråga på temat "hur långt är ett snöre"...

Vi håller på och renoverar ett gammalt trähus. De spröjsade tvåglasfönstren behåller vi men ytterväggarna ska isoleras lite bättre invändigt. Utvändig isolering inte aktuellt.

Vad är ett rimligt u-värde att sikta mot? Vi har ingen ambition att nå upp till några högt ställda krav på energieffektivitet. Dessutom är varje centimeter möblerbart utrymme värdefullt. Å andra sidan vill man gärna slippa väggar som känns kalla vintertid och lagrar/strålar in en massa värme när solen ligger på sommartid. Å tredje sidan vill man inte överisolera när det ändå är fönstren som kommer att läcka mest. Å fjärde sidan blir det nog markiser på söderväggen.

Så: Vad är en rimlig balans mellan dessa överväganden, uttyckt i u-värde för ett tvärsnitt av ytterväggen (alltså bortsett från fönstren)? Fritt fram att tycka!
 
Hur mycket isolering finns i väggen idag? I taken på vinden ? I grunden ? Kanske finns det köldbrygga från grunden, vad är det för grund? Finns källare?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket isolering finns i väggen idag? I taken på vinden ? I grunden ? Kanske finns det köldbrygga från grunden, vad är det för grund? Finns källare?
Gjuten grund, källare finns. Det blir ny bottenplatta med modern isolering. Även vinden kommer att tilläggsisoleras.

Hur mycket isolering som finns i dag tycker jag är mindre intressant. Frågan är vad som är rimligt att satsa på framåt. Förstår att huset är en helhet men om vi för resonemangets skull utgår från att köldbryggor saknas och att väggar och fönster är den svaga punkten?
 
Jämför med nyproduktion så ligger det på ca 240-265mm om jag minns rätt, mer behöver du inte. Säkert inte värt ett ha lika mycket heller…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jämför med nyproduktion så ligger det på ca 240-265mm om jag minns rätt, mer behöver du inte. Säkert inte värt ett ha lika mycket heller…
Det finns inte på kartan att vi kan lägga på så mycket isolering. Och som sagt, ambitionen är inte matcha nyproduktion.
 
M ms2010 skrev:
Det finns inte på kartan att vi kan lägga på så mycket isolering. Och som sagt, ambitionen är inte matcha nyproduktion.
Tänkte väl det, jag skulle nöja mig med runt 175-190mm.
 
Ingen som har några fler tankar om detta?
 
M ms2010 skrev:
Ingen som har några fler tankar om detta?
Nix :)
 
Allt är väl egentligen bättre än inget men glöm inte att seöver utsidan... Med mer isolering kan nya problem uppstå
 
Vad består ytterväggarna av, och hur ska huset brukas? Är det timmer-, eller plankstomme? Är det timmer- kan man nöja sig med så lite 100mm. Är det plank- bör man iallafall ha 150mm.
Om det är tänkt som sommarstuga, med möjlighet för vintervistelse kan man tänka 70mm respektive 100mm för de olika byggnadstyperna.
 
surris
Mer än 45mm invändigt skulle jag inte isolera pga fuktproblematiken.

Är det 6 tum timmerstomme som är tät så skulle jag lägga fokus på grund/tak. Lerklining på väggarna ger även värmelagring och ett trevligt inomhusklimat.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
surris surris skrev:
Mer än 45mm invändigt skulle jag inte isolera pga fuktproblematiken.

Är det 6 tum timmerstomme som är tät så skulle jag lägga fokus på grund/tak. Lerklining på väggarna ger även värmelagring och ett trevligt inomhusklimat.
Håller med. Jag tror många isoleringsfanatiker vill isolera upp gamla hus till max. Men varje post, ventilation, fönster, dörrar, tak/vind, grund osv står för en liten del. Störst effekt är att ha ett effektivt uppvärmingssystem, där kapar man 2/3 av kostnaden, dessutom blir ventilationen och varmvattnet också billigare.

Med 45mm kan man dra elen dolt i väggarna, så det är rätt praktiskt. Jag har kört det på de två rum jag behövt göra om, linisolering och papp. Inte gullfiber och plast.
 
surris
J JohanLun skrev:
Håller med. Jag tror många isoleringsfanatiker vill isolera upp gamla hus till max. Men varje post, ventilation, fönster, dörrar, tak/vind, grund osv står för en liten del. Störst effekt är att ha ett effektivt uppvärmingssystem, där kapar man 2/3 av kostnaden, dessutom blir ventilationen och varmvattnet också billigare.

Med 45mm kan man dra elen dolt i väggarna, så det är rätt praktiskt. Jag har kört det på de två rum jag behövt göra om, linisolering och papp. Inte gullfiber och plast.
Jao, har man en effektiv bergvärmepump på lågtemperastursystem kan man ha SCOP på 5,0 även i gamla hus. Då blir återbetalningstiden väldigt dyr för varje extra cm isolering...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi har 60 mm stående plank och så panel utanpå det. Förslaget från snickarn är 40 mm Woodycell, ångbroms, 28 mm luft, en skiva plyfa och en skiva gips. Detta ska ge ett u-värde på 0,35.

Jag är absolut ingen isoleringsfanatiker, tvärtom, och vi kommer att ha ett bra värmesystem med bergvärme. Pratar vi uppvärmningskostnader är det helt klart taket som känns mest lönsamt att investera i. Men jag är även intresserad av att hålla huset svalt på sommaren, och på den punkten vet jag inte alls vad som är "lagom" i fråga om isolering av väggarna.
 
M ms2010 skrev:
Vi har 60 mm stående plank och så panel utanpå det. Förslaget från snickarn är 40 mm Woodycell, ångbroms, 28 mm luft, en skiva plyfa och en skiva gips. Detta ska ge ett u-värde på 0,35.

Jag är absolut ingen isoleringsfanatiker, tvärtom, och vi kommer att ha ett bra värmesystem med bergvärme. Pratar vi uppvärmningskostnader är det helt klart taket som känns mest lönsamt att investera i. Men jag är även intresserad av att hålla huset svalt på sommaren, och på den punkten vet jag inte alls vad som är "lagom" i fråga om isolering av väggarna.
Var ska luftspqlten vara? På insidan? Den brukar vara ute vid panelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.