Vad är en lagom skillnad i ett FTX system mellan till och frånluft i en anläggning. Kör för närvarande i underkant när det är kallt ute men ligger på ca 52l/s på tilluften och 62l/s på frånluften. Är det en lagom skillnad för att hålla undertryck i huset. Huset är på 144 kvm.
 
155m2 har jag.
50 tilluft och 55 frånluft. det var iaf vad en räknade ut till mig.
fast det efterlever jag inte, kör heru 75s läge 1 min
kanske är 25-30 liter i sekunden, vet inte hur man märker det blir dåligt med luft men jag känner mig inte motiverad att köra mer.
förutom när vi badar bubbelbad, då maxar jag.
sen har jag visserligen inte ställt in det färdigt än för jag fick övertryck istället för undertryck så det gick inte justera på ventilerna bättre.
ska prova att höja frånluftsfläkten ett steg istället enligt elschemat så kommer det bli bra efter en justering igen.
mvh
 
Ok jag förstår. Jag kan justera steglöst då jag har EC motorer och har ställt in med ca 10l/s skillnad men vet inte vad som är optimalt.
 
10 % har jag hört tidigare vilket skulle ge 50/55
men sen har jag även fått svar ett par ggr att det ska va balans så nånstans däremellan kan inte gå fel :)
 
Det låter bra då skall jag ställa tillbaka lite.
 
Vilket aggregat har du Jerk? Hur mäter du flödet?
 
Jag har ett SystemAir VM2 och ställer flödet på diplayen: där kan man ställa till och från luft separat steglöst. Sedan har jag valt min läge nu när det är kallt. Det finns min, normal, och max. Jag antar att min inställning gäller normal läge och att inställningen sedan följs åt om man väljer lägre eller högre flöde.
 
10% mer frånluft än tilluft är tumregeln. Det ska vara undertryck i huset. Detta för att man inte ska trycka in varm och fuktig inneluft i isoleringen.
 
andersmc skrev:
10% mer frånluft än tilluft är tumregeln. Det ska vara undertryck i huset. Detta för att man inte ska trycka in varm och fuktig inneluft i isoleringen.
går det få kvittens på detta en gång till??

fick låna en mätapparat av en ventilationare precis o har gjort mätning på vad ja har, men innan ja krånglar o ändrar nåt så.. ventgubben sa nämligen tvärtom till mig, mera tilluft än frånluft för man inte ville suga in kall luft genom springor där det inte är tätt, men tror huset är rätt tätt :)

mera i frånluft än tilluft på ett ftx vent?? eller tvärtom?
gäller för alla hus, trähus med vanlig isolering som stenhus ??

mvh daniel
 
Märkligt påstående av en fackman. Det skall ABSOLUT vara undertryck i huset. Annars får du problem med imma på fönster, fukt i väggar mm.

En FTX sitter normalt i ett tätt hus, med ångspärr runt hela bostaden.
 
Consensus skrev:
Märkligt påstående av en fackman. Det skall ABSOLUT vara undertryck i huset. Annars får du problem med imma på fönster, fukt i väggar mm.

En FTX sitter normalt i ett tätt hus, med ångspärr runt hela bostaden.
tack för svar, och i klarspråk en gång för alla så med mina 155m2 och 0,35 l/s så skulle det bli 54 l/s i tilluft? och då 60 l/s i frånluft ??

för just nu uppmätta värden på donen som det är blir:

på min läget 43,5 i tilluft och 41,5 i frånluft
på std läget 69 i tilluft och 54,5 i frånluft.

detta är allså tokfel? och ja måste få det tvärtom på ett ungj??

enda ja kan tillägga är att ja har ett stenhus i isoleca med putsade väggar in och utsida, allså ingen diffspärr där inte.

mvh daniel
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
Oavsett vad man har i väggarna ska man ha undertryck, mycket konstigt att en fackman sagt nått annat.
 
elmont skrev:
Oavsett vad man har i väggarna ska man ha undertryck, mycket konstigt att en fackman sagt nått annat.
japp verkar knepigt så fall, men nu har ja gått ett par varv o mätt igen o fått till det.

har nu 38,5 i tilluft totalt på min, 47,5 på frånluft
61 l/s på läge 2 i tilluft, 66 på frånluft.
det gjorde 10-15 % upp i frånluft bara att byta det smutsiga filtret mätte jag mig till när ja gick en vända efter det, men även om de halkar ner en bit så hamnar det nära balans så det måste vara bra då antar ja.

gött o ha de gjort iaf, lär väl aldrig tänkas på igen antar jag :)
 
elmont skrev:
Oavsett vad man har i väggarna ska man ha undertryck, mycket konstigt att en fackman sagt nått annat.

ja de är väl konstigt om de är så , ja säger inte emot er men nu har ja faktiskt frågat en kille till på en annan ventfirma och även han sa att de bruka lägga lite mer tilluft än frånluft.

han sa att det troligtvis inte är hela världen om du har lite över eller undertryck heller.

visst är de konstigt att alla säger olika men så är de väl med allt antar jag.

har nu iaf bra valmöjligheter i mitt system känner ja efter injustering.
har vridit ner spjället på hela tilluftstammen så ja har lite mer frånluft än tilluft.
öppnar jag det igen så har ja tvärtom.
 
En riktig firma brukar beräkna ca 10% större flöde på frånluften än tilluften vid en första inställning. Ett sätt att se om firman är ordentligt seriös är dock att se om de även gör en tryckmätning för att se det faktiska undertrycket i huset. Det är egentligen en enkel operation med rätt instrument men om detta genomförst kan man även justera skillnaden mellan till och frånluft med tanke på husets täthet. 10% skillnad i ett nybyggt hus och 10% i ett 50-talshus kan ge helt olika undertryck i huset och även för stort undertryck kan generera skador.

Tyvärr finns det en del oseriösa spelare där ute som är av åsikten att man ska ha ett övertryck i huset. Har själv stött på dom när det gäller firmor som sanerar radon då de är rädda att undertrycket ska göra att ev markradon sugs in. Att de då riskernar att orsaka ordentliga fukt och mögelskador på lång tid har i alla fall de jag stött på varit totalt ointresserade av.

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.